České dráhy rozšířily počet spojů s přepravou jízdních kol. Zatímco v loni umožňovalo zjednodušenou přepravu celkem 3 711 vlaků, letos je jich 4 078. Dráhy v loňském roce přepravily přes 625 000 jízdních kol.
Nejjednodušší a mezi cyklisty nejoblíbenější je přeprava jízdního kola jako spoluzavazadla. Touto formou lze přepravovat kola ve vlacích, které jsou v jízdním řádu označeny symbolem jízdního kola a v omezené míře i v dalších osobních vlacích, rychlících a expresech. Cestující si sám kolo naloží a vyloží z vozu, který je označen piktogramem jízdního kola.
Pokud je v jízdním řádu u vlaku uveden stejný symbol, lze v něm přepravit najednou více kol. V opačném případě je možná přeprava jen menšího počtu jízdních kol v označeném voze nebo u prvních a posledních dveří vlaku. V takovém případě jde obvykle jen o dvě jízdní kola v jednom nástupním prostoru vozu.
Cena za přepravu kola jako spoluzavazadla je 25 korun za jeden vlak nebo 50 korun na celý den. Cestujícím, kteří využijí více spojů a budou třeba i jen přestupovat nebo se tentýž den vracet, se vyplatí celodenní doklad. Mohou ho koupit v pokladně nebo bez přirážky u průvodčího ve vlaku.
Kolo v úschově během přepravy
Druhou možností přepravy jízdního kola je tzv. úschova během přepravy. V tomto případě cestující předá a následně v cílové nebo v přestupní stanici si vyzvedne jízdní kolo u služebního vozu u našeho zaměstnance. Zákazník pak sám cestuje v běžném voze pro cestující a kolo má pod dozorem vlakový doprovod Českých drah.
Za tuto přepravu v jednom vlaku zaplatí cestující 30 korun a nebo si může koupit celodenní doklad za 60 korun. Pokud zákazník kombinuje při své cestě vlaky s přepravou spoluzavazadel úschovou, pak platí tento doklad pro obě služby.
Jak je to s rezervací?
Pokud chce mít cestující garantované místo na svou plánovanou cestu, pak je možné si rezervovat i místo pro jízdní kolo. Některé vlaky pak mají především z kapacitních důvodů povinnou rezervaci. Jsou to všechny vlaky SuperCity a většina vlaků EuroCity nebo InterCity. Povinná rezervace je také u všech rychlíků na trase Praha – Tábor – České Budějovice z důvodu pokračujících výluk s náhradní autobusovou dopravou.
Naopak u rychlíků na trasách Praha – Plzeň – Cheb a Brno – České Budějovice – Plzeň byla nutnost rezervovat místa pro kolo zrušena po dokončení plánovaných dlouhodobých výluk. Další již zavedenou změnou je prodej rezervací ve vnitrostátních vlacích a spojích na Slovensko až do odjezdu vlaku z plánované nástupní stanice cestujícího (dříve tato možnost končila dvě hodiny před odjezdem vlaku z výchozí stanice).
Cena za rezervaci místa v úschově během přepravy činí 15 korun za kolo a vlak a zakoupit ji lze pouze u pokladní přepážky ČD.
S kolem lze cestovat také do zahraničí. K příhraničním zvýhodněným jízdenkám SONE+DB, ČD
Net+DB, Libnet+ nebo Labe-Elbe, SONE+Polsko, ČD Net+Polsko lze dokoupit celodenní doklad pro jízdní kola u Německa za 90 korun, u Polska pak za 60 korun. Ten platí ve všech vlacích s přepravou jízdních kol, ve kterých platí také uvedené nabídky. Kola lze přepravit i nadále do vnitrozemí našich sousedů, např. do Vídně, Villlachu, Budapešti, Košic, Berlína, Hamburku, Mnichova nebo Curychu.
Přeprava jízdního kola do zahraničí mimo Slovenska stojí 5 €, tedy dnes asi 130 korun. Pro přepravu na Slovensko pak platí zvýhodněné podmínky a cena za přepravu kola z České republiky na Slovensko je stejná jako u vnitrostátní přepravy, tedy 30 nebo 60 korun v úschově během přepravy a 25 nebo 50 při přepravě formou spoluzavazadla.
Platí však jen do výstupní stanice přímého vlaku z Česka.