Víc než desetina dospělých občanů ČR v loňském roce využila programů dalšího vzdělávání, čímž převýšila o necelá 3 procenta průměr Evropské unie. Jejich největší motivací je lepší uplatnění na trhu práce.
Ilustrační foto Zdroj: sxc.hu
Vyplývá to z materiálu zveřejněného 29. června ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy na oficiálních webových stránkách. Na základě informací v něm zmíněných se u nás v roce 2011 do vzdělávacích programů zapojilo 11,4 procent dospělých. Průměrná účast v rámci Evropské unie přitom činí 8,9 procent.
„Cílem MŠMT je nejen systematicky a koncepčně rozvíjet oblast dalšího vzdělávání, ale také zvyšovat informovanost dospělých o možnostech jejich zapojení do dalšího vzdělávání a motivovat je v průběhu jejich celého života,“ uvedl vrchní ředitel sekce vzdělávání Jakub Stárek.
Zaměstnanci ministerstva vidí hlavní zásluhu na celkovém nárůstu zájemců v realizovaných projektech s podporou Evropských sociálních fondů. Tím hlavním je s největší pravděpodobností NSK 2, který si klade za cíl doplnit kvalifikační soustavu o kvalifikace zejména maturitní úrovně a vyšších úrovní v závislosti na poptávce trhu práce.
Podle ředitelky odboru vyššího odborného a dalšího vzdělávání Věry Kolmerové je právě lepší uplatnění na trhu práce hlavním důvodem, který motivuje dospělé uchazeče k dalšímu vzdělávání. Paradoxně se však do této chvíle nepodařilo vytvořit dostatečnou nabídku vyšších kvalifikací – většina se týká řemeslných profesí.
„K 30. dubnu 2012 je celkový počet profesních kvalifikací v NSK 293. Prozatím jde hlavně o řemeslné profese na úrovni výučního listu. Počet profesních kvalifikací se bude postupně zvyšovat a zahrne i kvalifikace maturitní,“ dodává Kolmerová.
Vedle NSK 2 se snaží zlepšovat podmínky dalšího vzdělávání projekt UNIV 2 KRAJE. Ten má například za úkol zapojovat klasické střední odborné školy do veřejných programů celoživotního vzdělávání.
V letošním roce na něj navázal také UNIV 3 podporující nabídku dalšího vzdělávání (zejména rekvalifikaci) a proces uznávání výsledků předchozího učení.