Kouzlo divadla je vidět vše naživo. Tato věta zazněla jako jedna z prvních z úst moderátora slavnostního předávání Cen Thálie 2010 Antonína Procházky. Ceny se předaly včera v sobotu 26. března v pražském Národním divadle a zároveň se tímto večerem pomyslně oslavil dnešní Mezinárodní den divadla.
Ceny Thálie 2010 Foto: Martin J. Polák, Topzine.cz
V kategorii Činoherec do 33 let byl vybrán Ladislav Špiner, jenž je v současné době důležitou součástí hereckého souboru Východočeského divadla v Pardubicích. Je všestranným hercem, který dokáže výborně ztvárnit Ibsenova Peera Gynta, Shafferova složitého Amadea, ale i zcela odlišného sebestředného právníka Billyho v muzikálu Chicago. „Milé jsou mi všechny role, ale nejvíce si užívám Amadea – pro energii, kterou dával do všeho, co tvořil a stvořil, ačkoliv k tomu moc času neměl. Přesto byl jeho život plný, alespoň myslím… .“
Opereta, muzikál a jiný hudebně dramatický žánr kategorie ženy – Dagmar Sobková (Dasha)
V této kategorii zvítězila Dasha a Cenu Thálie získala za roli Máří Magdaleny v druhém českém divadelním zpracování slavné rockové opery Jesus Christ Superstar. Cenu za ni převzal dirigent Hudebního divadla Karlín, v němž se muzikál Ježíš hraje, protože sama Dasha sobotní večer účinkovala v představení plzeňského Divadla J. K. Tyla v představení Monty Python’s Spamalot, ve kterém hraje bez alternace roli Jezerní dámy. „Nejvíce si cením role Carmen, nikdy by mě nenapadlo, že vůbec skousnu tak temperamentní, vášnivou a energickou postavu,“ vyjádřila se o své kariéře Dasha.
Muzikál kategorie muži – Marian Vojtko
V této kategorii zvítězil, což bylo pro vítěze samého překvapením, Marian Vojtko, který tak porazil Ježíše Kamila Střihavky. Cenu Thálie získal Marian Vojtko za roli Barona Prášila ve stejnojmenném muzikálu (Divadlo Hybernia). „Do každé muzikálové role dávám vše… Nejbližší je mi role Draculy a jsem rád, že jsem hrál i v obnovené verzi. Co se týče náročnosti role, musím rozhodně zmínit muzikál Jekyll a Hyde.“
Balet, pantomima a jiný tanečně dramatický žánr kategorie ženy – Zuzana Pokorná
Cenu za roli Esmeraldy v baletu Zvoník od Matky Boží (Divadlo J. K. Tyla) získala Zuzana Pokorná, která se na jeviště vrátila po delší pauze, a jak sama uvedla, za všechno vděčí režisérovi představení Liboru Vaculíkovi, který ji vybral pro tuto roli. „Role Esmeraldy je výjimečná širokým rejstříkem výrazů, od rozvernosti až po tragický ponor do zášti a zloby. A zemřít v roli, to je pro mne výzva k úplnému sebeodevzdání.“
Balet kategorie muži – Richard Kročil
Svého Othella (ND Praha) ztvárnil obdivuhodným způsobem Richard Kročil a také za tuto roli obdržel Cenu Thálie, kterou měl již několikrát takřka nadosah. „Opravdu mě rozčiluje, jak je kultura u nás stále nedoceňovaná, o nějakém finančním ohodnocení nemluvě. Ti, co rozhodují o tom, kolik z rozpočtu do kultury půjde, by si na pár měsíců měli vyzkoušet, jak fyzicky a psychicky náročné to je! Třeba konkrétně balet.“
Richard Kročil a Zuzana Pokorná
Cena Thálie za celoživotní taneční mistrovství – Věra Ždichyncová
Věra Ždichyncová poprvé vystoupila už v roce 1939 a poslední představení měla v roce 1964, přičemž v té době se již věnovala také pedagogické činnosti a předávala své zkušenosti dalším generacím tanečníků. Ztvárnila například Macechu v baletu Popelka, Vosu v Šípkové Růžence nebo Chůvu v Romeovi a Julii. „Zpráva o Thálii mi udělala velkou radost a naopak mě rozesmutňuje, když v televizi vidím, kolik lidí po celém světě trpí,“ komentovala své ocenění Ždichyncová.
Opera ženy – Christina Vasileva
Oceněná Christina Vasileva byla bohužel mimo Českou republiku, a tak si cenu nemohla převzít osobně. Cenu Thálie získala tato naše přední operní pěvkyně za roli Káti v opeře Káťa Kabanová (ND Praha). „Káťa mě nadchla svou upřímností, otevřeností, čestností, citlivostí a jemností.“
Opera muži – Richard Haan
Výborný plavec i pěvec Richard Haan
Byl nominován a obdržel Cenu Thálie za roli Sebastiana (ND Brno) v opeře Nížina. Richard Haan je mimo jiné znám tím, že se mu podařilo napočtvrté překonat kanál La Manche. „Doufám, že se najde řešení, aby (operní) divadla měla možnost důstojně existovat.“
Cena Thálie za celoživotní operní mistrovství – Naděžda Kniplová
Tato v minulosti doslova světově oceňovaná dramatická sopranistka, která je mezinárodně uznávána mimo jiné například za interpretaci heroin ve Wagnerových operách, odmítla přijetí ceny a zdůvodnila ho těmito slovy: „Na toto ocenění jsem měla být navržena mezi prvními, tj. v rámci skupiny národních umělců. Dalším důvodem byl odmítavý postoj jedné členky odborné poroty vůči mojí osobě. V této době je toto ocenění pro mě milodarem a já jsem milodary v životě nepřijímala.“
Zvláštní cena Kolegia – Jiří Kout
Jiří Kout je mezinárodně uznávaným dirigentem a v České republice je v současné době šéfdirigentem Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Proslavil se zejména svým nastudováním Richarda Wagnera, Richarda Strausse nebo Leoše Janáčka. „I mně, jako každému jinému, zůstanou neuskutečněná přání…, ale to největší se mi vyplnilo – to, že mi Pánbůh dopřál žít až do tohoto okamžiku hudbou.“
Činohra ženy – Květa Fialová
Květa Fialová získala Cenu Thálie za roli Maude v představení Harold a Maude Slováckého divadla Uherské Hradiště, kterému nezapomněla nastokrát poděkovat. Maude je její vysněná role a sen se úspěšně splnil. „Radost mi udělalo, že ještě žiju. A nerozzlobí mě nikdy nic.“
Květa Fialová a její fialová Thálie
Činohra muži – Jiří Štěpnička
Za postavu Raymonda ve hře Národního divadla Praha Blackbird získal Cenu Thálie Jiří Štěpnička, kterého jeho tháliovská hra obsahově zaujala, ale zároveň ho vyděsila strukturou textu. „Krásné role s výbornými partnery jsem si zahrál a doufám, že ještě přijdou velká překvapení.“
Cena Thálie za celoživotní činoherní mistrovství – Jiřina Bohdalová
Tuto čestnou cenu si za bouřlivého potlesku převzala Jiřina Bohdalová, která zároveň prohlásila, že cena v této kategorii může znamenat jakousi symbolickou tečku. Je to, jako kdyby se řeklo: „Tady máš a už dej pokoj. Ale já vám slibuji, že pokoj nedám, a to by v tom byl čert, abyste si mě ještě jednou nevybrali.“
Jiřina Bohdalová ještě neřekla poslední slovo
Jiřina Bohdalová převzala tento rok poslední dvanáctou skleněnou Thálii a večer se tak uzavřel. Celé předávání mohlo být uskutečněno jen díky ministru kultury Jiřímu Besserovi, kterému Václav Postránecký, prezident Herecké asociace, nezapomněl několikrát poděkovat a jeho jméno vyzvednout. Do příštího ročníku bude však nutné najít spolehlivé partnery, kteří budou předávání sponzorovat.
Večerem diváky obratně provázel Antonín Procházka, který na závěr symbolicky odhodil desky s textem a odkráčel do zákulisí se slovy: „Nechť se ve zdraví dožijeme Thálií 2011.“