V letošním ročníku Cen Alfréda Radoka vybíralo nominované sedmdesát osm kritiků a kritiček. Nejvíce želízek v ohni má pražské Dejvické divadlo. Slavnostní večer spojený s vyhlášením vítězů se uskuteční 3. března v Divadle v Dlouhé.
Kdo letos získá vavřínový list, Cenu Alfréda Radoka? Foto: Anna Kottová, TOPZINE.cz
„V nominacích se objevují divadla ze tří měst, a to z Prahy, Ostravy a Brna,“ zhodnotil za Nadační fond Cen Alfréda Radoka Karel Král. Pět finalistů má na kontě pražské Dejvické divadlo. Co se týče měst, jedenáct nominací patří pražským divadlům.
Pokud by si divák vybíral inscenace pohledem nominací, neměl by si nechat ujít Na Větrné hůrce od Bezručů, inscenaci S nadějí i bez ní v ostravské Aréně, Ucpanej systém z Dejvického divadla nebo Tichého Tarzana z brněnské Husy.
Nominace v číslech
5 nominací získalo Dejvické divadlo Praha
3 nominace patří Divadlu Petra Bezruče Ostrava
3 nominace získalo Divadlo Husa na provázku Brno
11 nominací celkem patří pražským divadlům
5 nominací získala divadla brněnská
5 nominací má ostravská scéna
Na inscenaci roku navrhli kritici dvě ostravské inscenace a jednu pražskou, pokud bychom to měli brát geograficky. Inscenace Na Větrné hůrce uvedená Divadlem Petra Bezruče soupeří o Radoka s inscenací S nadějí i bez ní, která se hraje v Komorní scéně Aréna. Dvojici doplňuje nejsprostší inscenace Dejvického divadla s názvem Ucpanej systém.
Inscenace roku
Na Větrné hůrce, Divadlo Petra Bezruče Ostrava
S nadějí i bez ní, Komorní scéna Aréna Ostrava
Ucpanej systém, Dejvické divadlo Praha
Alena Sasínová-Polarczyk si zahrála hlavní roli v inscenaci S nadějí i bez ní. Zdroj: divadloarena.cz
V podobném duchu jako Inscenace roku se nese i kategorie ženský herecký výkon. Sylvie Krupanská získala nominaci za role v inscenaci Na Větrné hůrce. Aleny Sasínové-Polarczyk si kritici všimli v inscenaci S nadějí i bez ní. Ostravskou dvojici doplní tentokrát Brno. Ivaně Hloužkové vynesla nominaci na Radoka role Miroslava Tichého v inscenaci Tichý Tarzan.
Ženský herecký výkon
Ivana Hloužková, role: Miroslav Tichý, inscenace: Tichý Tarzan, Divadlo Husa na provázku Brno
Sylvie Krupanská, role: Kateřina Earnshawová a Kateřina Lintonová, inscenace: Na Větrné hůrce, Divadlo Petra Bezruče Ostrava
Alena Sasínová-Polarczyk, role: Ona, inscenace: S nadějí i bez ní, Komorní scéna Aréna Ostrava
Tomáš Dastlík (vlevo) a Sylvie Krupanská společně hrají v inscenaci Na Větrné hůrce. Zdroj: Tomáš Ruta, DPB
Pamatujete si inscenaci Na Větrné hůrce? Tomáš Dastlík, který v ní hraje Heatcliffa, získal nominaci za mužský herecký výkon. Konkurovat mu bude Bůh z Dejvického divadla v podání Ivana Trojana a Karel Dobrý, který si zahrál v inscenaci Církev.
Mužský herecký výkon
Tomáš Dastlík, role: Heatcliff, inscenace: Na Větrné hůrce, Divadlo Petra Bezruče Ostrava
Karel Dobrý, role: Bardamu a Céline, inscenace: Církev, Divadlo Orlík ve Studiu Hrdinů Praha
Ivan Trojan, role: Bůh, inscenace: Ucpanej systém, Dejvické divadlo Praha
V kategorii Divadlo roku může letos naposled získat Radoka soubor Pražského komorního divadla, který působil v Divadle Komedie. Pražské Dejvické divadlo a brněnské Divadlo Reduta mají také šanci na výhru. Jak Dejvické divadlo, tak Pražské komorní divadlo v Divadle Komedie mají na kontě po čtyřech Cenách Alfréda Radoka za Divadlo roku.
Divadlo roku
Dejvické divadlo Praha
Divadlo Reduta – Národní divadlo Brno
Pražské komorní divadlo – Divadlo Komedie
Denně autora Egona Tobiáše Režíroval Jan Nebeský. Zdroj: Bohdan Holomíček, DNz
Nejlepší tři české hry, aspoň dle sedmdesáti osmi kritiků a kritiček, napsali Miroslav Krobot, Egon Tobiáš a Petr Zelenka. Krobot napsal a v Dejvickém divadle zrežíroval svou hru Brian. Stejně tak Zelenka, jehož autorský i režijní počin s názvem Dabing Street uvedlo Dejvické divadlo. Egon Tobiáš vložil svou hru Denně do rukou Jana Nebeského v Divadle Na zábradlí.
Česká hra
Brian, autor: Miroslav Krobot, Dejvické divadlo Praha
Denně (Poníci slabosti), autor: Egon Tobiáš, Divadlo Na zábradlí Praha
Dabing Street, autor: Petr Zelenka, Dejvické divadlo Praha
Co se týče scénografie, dvě želízka v ohni má pražské Národní divadlo. Matěj Forman a Andrea Sodomková vytvořili scénu k opeře Čarokraj a David Radok realizoval scénu k inscenaci Troilus a Kressida. Lucie Labajová měla na starosti scénu i kostýmy k Tichému Tarzanovi a získala nominaci na Cenu Alfréda Radoka.
Scénografie
Matěj Forman a Andrea Sodomková, opera: Čarokraj, Národní divadlo Praha
Lucie Labajová, inscenace: Tichý Tarzan, Divadlo Husa na provázku Brno
David Radok, inscenace: Troilus a Kressida, Národní divadlo Praha
Tři významní architekti v jednom unikátním projektu. To je Divadlo Gočár. Zdroj: divadlokomedie.eu
Za nejlepší hudbou musíte do Brna, dvě ze tří nominací získala moravská metropole. Vojtěch Dlask složil hudbu pro Dziady v brněnském Buranteatru a Petr Hromádka měl na starost hudbu k Doktoru Faustovi, kterou uvádí Divadlo Husa na provázku. Hudbu k inscenaci Divadlo Gočár, ve které se spojila hudba a architektura, si vytvořil Miloš Orson Štědroň.
Hudba
Vojtěch Dlask, inscenace: Dziady, Buranteatr Brno
Petr Hromádka, inscenace: Doktor Faustus, Divadlo Husa na provázku Brno
Miloš Orson Štědroň, inscenace: Divadlo Gočár, Omnimusa o. s. v Divadle Komedie Praha
Kritici také vybrali tři nejvýraznější talenty divadelní scény. Patří mezi ně mladý režisér a herec Braňo Holiček, který se podílel mimo jiné na inscenacích Masakr v Paříži nebo Demo demokracie. Mezi nominované se dostala i Veronika Lazorčáková, která patří k souboru Národního divadla Moravskoslezského v Ostravě. Režisérka Anna Petrželková získala nominaci už potřetí v řadě. Předloni jí vyfoukl Radoka režisér Štěpán Pácl a vloni herec Michal Isteník.
Talent roku
Braňo Holiček (režisér, herec)
Veronika Lazorčáková (herečka)
Anna Petrželková (režisérka)
Jan Kratochvíl loni vyhrál Dramatickou soutěž. Foto: Anna Kottová, TOPZINE.cz
Dramatická soutěž, vyhlašována od roku 1992, patří všem autorům píšícím česky nebo slovensky, ať už úplným začátečníkům nebo pokročilejším dramatikům. Hra akorát nesmí být zveřejněna ani uvedena do vyhlášení výsledků. Šestičlenná porota letos vybírala z padesáti devíti textů devět finalistů.
Dramatická soutěž v číslech
21. ročník soutěže
53 autorů přihlásilo 59 textů
7 textů přišlo ze Slovenska
18 textů napsaly ženy, autorky
2 texty pochází od autorských dvojic
1 text je dílem čtyřčlenného autorského kolektivu
9 finalistů má možnost vyhrát
Každý ročník má specifické téma, tím letošním se stal očistec, zřejmě z důvodu konce světa. Český rozhlas 3 – Vltava vybírá z textů tituly, ze kterých se mohou stát hry rozhlasové. „Může to autora nastartovat, že jeho druhý nebo třetí text je úspěšnější,“ podotkla k soutěži Petra Marková, místopředsedkyně Nadačního fondu Cen Alfréda Radoka. Například hru Jana Kratochvíla, vítěze loňského ročníku, který nepatří k profesionálním dramatikům, uvede v červnu Švandovo divadlo. Nese název Vladimirova děvka.
Finálové texty: Další, Zátiší ve Slovanu, Apokalypsa v Praze, Rest, Psoriáza, Slyšení, Už umři, mami!, Domeček, Kometa
Specialitou letošního ročníku je Cena Hvězd na vrbě. Uděluje se potřetí. Poprvé v roce 1993 došlo k situaci, kdy řada kritiků poslala hlas inscenaci brněnského HaDivadla Hvězdy na vrbě. Ta měla premiéru o rok dříve, ale většina kritiků ji viděla později. Stejná situace nastala podruhé o deset let později u projektu Vladimíra Morávka s názvem Čechov Čechům.