Menu
TOPZINE.cz
Vzdělání a kariéra

Čeká vás pracovní pohovor? Jak se na něj připravit + 10 nejčastějších otázek

Pokud se nevěnujete podnikání, ale působíte na pracovním trhu jako zaměstnanec, pravděpodobně vás minimálně jednou za život nemine pracovní pohovor. Chystáte se na něj právě teď po dlouhé době nebo snad úplně poprvé? Jistě se vám bude hodit přehledný návod, jak se na pohovor připravit a 10 nejčastějších otázek, které na 90 % padnou.

Příprava na pracovní pohovor krok za krokem

Odeslali jste několik životopisů a následně vás personalista pozval na pracovní pohovor? Pak rozhodně začněte s přípravou na tuto schůzku a získejte práci svých snů.

1. Zjistěte si všechny informace o zaměstnavateli

Během pohovoru je potřeba prokázat nejen vaše zkušenosti a praxi, ale také zájem o daného zaměstnavatele. Pokud z vás druhá strana vycítí, že se pouze rutinně účastníte jednoho pohovoru za druhým, ale váš skutečný zájem o práci v této firmě je roven nule, nemají příliš důvodů vybrat právě vás.

Zájem o zaměstnavatele jistě prokážete tím, že si zjistíte minimálně základní informace o dané firmě či společnosti. Začněte webovými stránkami, kde najdete mnoho užitečných informací. Vypište si pár nejdůležitějších bodů na papír a před pohovorem se na něj ještě letmo podívejte. Zajímat by vás měly informace jako:

  • hodnoty a cíle zaměstnavatele
  • jméno zakladatele
  • zajímavosti z historie a vývoje firmy
  • kde se v současnosti angažuje
  • sídlo firmy popřípadě otevírací doba apod.

Nahlédněte také na sociální sítě firmy nebo do článků, které byly o zaměstnavateli napsány.

2. Sáhněte po vhodném oblečení

Pohovor není pokec s kamarády, proto na něj nevyrážejte v džínách a tričku s potiskem. Mnohem lepší volbu představuje formální styl oblečení s tím, že čím vyšší je pozice, na kterou se hlásíte, tím elegantnější a formálnější oblečení se od vás očekává.

Pro ženy se hodí především formální šaty ke kolenům, sukně s halenkou nebo košilí případně kostýmek. Přes ramena si můžete přehodit sako nebo svetřík. Vše volte v neutrálních barvách, bez potisku a příliš extravagantních prvků. Nepřehánějte to s líčením ani šperky. Na nohy si obujte lodičky případně baleríny.

Pánové mohou zvolit oblek či košili a formální kalhoty. Slaďte pásek a elegantní boty. Nebojte se přidat zajímavé, ale vkusné hodinky a upravte si vousy apod.

3. Natrénujte neverbální komunikaci

Protáčení očí, klepání nohou, hraní si s vlasy nebo třesoucí ruce si kolikrát ani neuvědomujeme. Patří však do celkového dojmu, který o nás prozradí i neverbální komunikace.

Pokud máte problémy s nervozitou, vyzkoušejte různé relaxační techniky nebo dechová cvičení, která vám pomohou zkrotit červenající obličej. Ruce si položte do klína nebo se jemně opřete o stůl, aby nebyla vidět vaše třesavka.

Nacvičte si příjemný výraz s jemným úsměvem. Občas pokývejte hlavou na souhlas nebo přitakejte rukou. Nic však nepřehánějte a především se uklidněte. Personalista je také jenom člověk a vaše rozpaky jistě ochotně přehlédne.

4. Přijďte včas

První dojem si nezkazte pozdním příchodem. Ideální je být na místě cca 5 až 10 minut předem, abyste druhou stranu nedostávali zbytečně do stresu. Zjistěte si tedy přesnou adresu místa schůzky a počítejte i s případným zdržením.

Pokud kouříte, poslední cigaretu si zapalte nejméně půl hodiny před pohovorem a použijte žvýkačku. Tu však také nezapomeňte včas vyhodit.

5. Buďte aktivní a vyptávejte se

Pracovní pohovor není výslech. Zaměstnavatel jistě uvítá oboustrannou diskuzi a zájem z vaší strany. K tomu skvěle poslouží doptávání na relevantní dotazy. Vyprávějte o svých zkušenostech a prodejte své znalosti. Absolvovali jste například rekvalifikační kurz? Pak to jistě vypíchněte i před personalistou, kterého zaujme vaše ochota vzdělávat se.

Na konci pohovoru prakticky vždy dostanete prostor pro vaše otázky. Nechte si tedy alespoň dva až tři dotazy na samotný závěr.

Tip: Téma platu vždy nechávejte na druhé straně. Věřte, že se k této otázce jistě dostanete, je však možné, že až na druhém kole. Pokud byste se začali zajímat o peníze příliš brzy, můžete působit příliš drze.

10 otázek personalistů, které nejčastěji používají a odpovědi na ně

Jakmile absolvujete více pohovorů, zjistíte, že si jsou poměrně dost podobné. Především některé otázky od náborářů zazní ve většině případů. To však představuje výhodu pro vás, protože se na ně můžete dopředu připravit.

  1. Tak se nám trochu představte a povězte nám něco o sobě.
  2. Jaké jsou vaše slabé/silné stránky a jak se projevují v práci?
  3. Proč se ucházíte o místo právě u nás?
  4. Odkud znáte naši firmu/co víte o naší společnosti?
  5. Proč jste opustil/a předchozí zaměstnání?
  6. Kde se vidíte například za 5, 10 let?
  7. Proč bychom měli přijmout právě vás?
  8. Vidím, že máte vzdělání XY a absolvoval/a jste tento kurz. Co vám to dalo?
  9. Jak zvládáte stresové situace a nátlak?
  10. Jaký plat si představujete na této pozici?

Všechny odpovědi na tyto otázky si dopředu rozmyslete a veďte je ve slušném, ale sebevědomém duchu. Například první a druhá otázka je jak dělaná pro vyzdvihnutí vašich předností a zmínění vašich vhodných vlastností vzhledem k pracovní pozici. Vždy se vyhněte pomlouvání předchozí práce, šéfa, kolegů a tak podobně. Druhou stranu vaše nářky spíše odradí, ať na ně máte právo či nikoliv.

Jaký byl váš poslední pohovor? Jste si vědomi něčeho, co byste nyní již udělali jinak? Napište nám své zkušenosti do komentářů. Přejeme mnoho štěstí s hledáním nové pracovní příležitosti.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Čeká vás pracovní pohovor? Jak se na něj připravit + 10 nejčastějších otázek