Menu
TOPZINE.cz
Film & TV

Berlinale 2011: Může film mluvit do politiky? A může někomu pomoci z vězení?

Foto: Asghar_Farhadi_se_svym_zlatym_medvedemV neděli oficiálně skončil v německé metropoli 61. ročník mezinárodního filmového festivalu Berlinale. Zlatí a stříbrní medvědi „dobručeli“ a vydali se každý do různých koutů světa se svými novými pány. Filmoví fanoušci jsou zase na nějakou dobu ukojeni, pořadatelům se na čas ulevilo a my si to teď všechno jen stručně shrneme.

Foto: Asghar_Farhadi_se_svym_zlatym_medvedem

Režisér Asghar Farhadi a jeho Zlatý medvěd, Zdroj: oficiální stránky festivalu

Nabídka letošního Berlinale byla, ostatně jako vždy, bohatá. Celý festival otevřel americký snímek bratří Coenových Opravdová kuráž.  Zbytek programu patřil i filmům ze všech ostatních koutů světa, zejména Evropy, jihovýchodní Asie a Blízkého východu. Česká republika byla prezentována Osmdesáti dopisy Václava Kadrnky a Nesvatbovem Eriky Hníkové (získal cenu deníku Tagesspiegel. Slovenská kinematografie byla zastoupena snímkem Dom režisérky Zuzany Liové.

Rozdaná ocenění

Absolutním vítězem celého festivalu je film Nader a Simin, odloučení režiséra Asghara Farhadi. Získal tak svému rodnému Íránu prestižní sošku Zlatého medvěda. Zároveň s ním si všechny klíčové postavy snímku odnesly  Stříbrné medvědy za své herecké výkony.  Íránské zastoupení filmů na letošním Berlinale bylo vůbec poměrně četné.

Berlinale 2011

Dalšího stříbrného medvěda získalo pak maďarské drama Turínský kůň. Jednou soškou byl oceněn i Ulrich Köhler za nejlepší režii  filmu Spavá nemoc. Další  informace o ocenění i o festivalu samotném najdete na jeho oficiálních webových stránkách.

Berlín – Jafar – Teherán

Snímek Nader a Simin, odloučení svým úspěchem na letošním Berlinale vytřel zrak i takovým hvězdám, jako jsou Kevin Spacey nebo Jeremy Irons. Výběr poroty právě tohoto dramatu, které nepřímo, ale očividně kritizuje poměry v Íránu, je chápán jako jakási zpráva politice Teheránu. Není žádným tajemstvím, že porota Berlínského festivalu v čele s Isabellou Rossellini otevřeně protestuje proti uvěznění íránského režiséra Jafara Panahi, který se měl letos stát jedním z jejich členů. V současné době si odpykává šestiletý trest za natáčení filmu bez úředního povolení. Dvacet let navíc nesmí natočit ani záběr.

Nader a Simin, odloučení

Vítězný film Nader a Simin, odloučení vypráví o rozkladu jedné rodiny střední íránské vrstvy. Simin by ráda se svým manželem Naderem a  jedenáctiletou dcerou Termeh opustila zemi. Nechce, aby za stávajících podmínek v Íránu Termeh vyrůstala a dospívala. Nader odchod ze země odmítá kvůli svému nemocnému otci. A tak Simin podává žádost o rozvod, která je ale místními úřady zamítnuta, aspoň tedy odchází od rodiny k matce.

foto: dopis_jafar_panahi

Isabella Rossellini předčítá dopis Jafara Panahi, Zdroj: youtube.com

Nader si na výpomoc s nemocným otcem najímá těhotnou Razieh. Ta začíná mít z náboženských důvodů pochybnosti o správnosti náplně svých pracovních povinností – totiž omývání starého muže. Navíc za špatný plat. Snaží se vyvléci ze svých povinností a zatím, co jde k lékaři, přiváže starého nemocného muže k posteli. Když Nader nachází svého otce v takovém stavu, rozzlobí se a Razieh vyžene. Ta několik dní nato přijde o své dítě. Případ jde k soudu, kde se rozhoduje o tom, kdo a jak bude za vzniklou situaci potrestán: manželovi Razieh buď hrozí vězení za pokus o vraždu, nebo finanční odškodnění v případě, že zodpovědným za potrat bude uznán Nader…

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Berlinale 2011: Může film mluvit do politiky? A může někomu pomoci z vězení?