Biomanželka, kterou Švandovo divadlo uvádí v rámci přehlídky Báječné léto s Michalem Vieweghem, je pro parné dny jako dělaná. Rozesměje, mozek nezahltí a nejen oko potěší výborný Filip Čapka. Nic víc, nic míň.
Hedvika, Mojmír a dula: střet životních stylů, Foto: Švandovo divadlo
Literární kritici se mohou klidně stavět na hlavu, nic to ale nezmění na faktu, že Michal Viewegh je dlouhodobě nejprodávanějším českým spisovatelem. Na jeho jméno proto sázejí nakladatelé, filmaři a letos poprvé také divadelní tvůrci. Švandovo divadlo, ve spolupráci s producenty z Infilmu, se pustilo do projektu s názvem Báječné léto s Michalem Vieweghem. Šanci dobýt smíchovské jeviště dostal Román pro ženy a Biomanželka.
Právě oproti filmovým plátnem prověřenému Románu pro ženy to má Biomanželka podstatně těžší. Její knižní předloha patří mezi spisovatelovy nejnovější kusy. A jak už to u Vieweghových knih bývá, autobiografická podobnost není náhodná. Biomanželka tak vypráví o tom, jak se úspěšný romanopisec Mojmír postupně propadá v partnerčině hodnotovém žebříčku do druhé desítky.
Nechte ženy čůrat vestoje
Mojmírova žena Hedvika má být silně emancipovaná žena 21. století, které nechybí vlastní názor. Za spravedlivý by považovala svět, kde i ženy mohou čůrat vestoje. Místo toho stojí na jevišti blondýnka s milou tvářičkou, ze které naivita a touha muži říct ochraňuj mě přímo číší. Místo, aby používala argumenty, Mojmíra normálně žensky citově vydírá. Nakolik tento nesoulad dělá scénář, a jak moc k němu přispívá herecká představitelka, musí zodpovědět režisér Dodo Gombár.
Petra Hřebíčková je zajímavá herečka. Role Hedviky jí však nesluší, což ale v tomto případě snad ani není její vina.
Petra Hřebíčková je na Biomanželku příliš naivní
Podobně schizofrenní je i role duly, Hedvičiny průvodkyně těhotenstvím, porodem a šestinedělím. Hraje ji velmi výrazně Kristýna Frejová. Pokud byste si alternativní porodní asistentku představovali jako éterickou bytost se sluncem v duši, chyba lávky. Přichází v kapsáčích a kanadách, což byl nečekaně osvěžující a vtipný nápad. Stereotypy ať jdou k čertu. Svým projevem strčila Frejová Petru Hřebíčkovou do kapsy už v první scéně. A tak místo střetu charakterů Mojmíra a Hedviky probíhá osobnostní boj mezi manželem a dulou.
Díky za ty chlapy
Tím, kdo celou inscenaci táhne a kvůli komu by nejedna divačka šla určitě na Biomanželku podruhé, je Filip Čapka. V roli spisovatele Mojmíra ukazuje tvář sexistického macha, charismatického umělce, přisprostlého floutka i milujícího a obětavého manžela. Chce se vám Mojmíra kopnout do rozkroku se stejnou vervou, jako si ho zatáhnout pod peřinu.
Mužská část publika ocenila chápavým smíchem spisovatelův každodenní expresivní slovník a touhy zjistit, zda za sousedním plotem (nebo spíše za výstřihem) neroste tráva přeci jen trochu zelenější než doma.
„Víš, co vznikne, když spojíš lunární kalendář s menstruačním cyklem? Nulovej sex.“
Výborným parťákem Filipa Čapky je Mojmírův nejlepší kamarád, starý mládenec s nepotřebně velkým bytem i egem. Asi každý muž by chtěl mít svého Felixe, obzvlášť je-li stejně vtipný a nepochopitelně sebevědomý, jako to umí zahrát Tomáš Pavelka. Ten si v Biomanželce střihl rovnou dvojroli. Vedle Mojmírova parťáka svou osobnost propůjčil také Láďovi, alternativnímu týpkovi s dlouhými vlasy v culíku, jehož povoláním je kromě vyhledávání patogenních zón hlavně souznění s přírodou.
Přes den u vody, večer s Vieweghem
Děj Biomanželky je hodně popisný. Dramaturg Vladimír Kefar společně s Dodem Gombárem z toho však vybruslili vcelku dobře. Inscenace je z největší části sněním těhotné Hedviky, která si udělala spací pauzu na cestě do porodnice.
Kristýna Frejová obula dule kanady
V první části hry je proto scéna jakýmsi odpočívadlem. Hedvičinu bio část představuje strom promítaný na celou zadní stěnu, Mojmírův pragmatismus zrcadlí Toi Toika, kadibudka dnešní doby. Některé kulisní prvky z prvního dějství se objevily i po přestávce, kdy se děj přesouvá z přírody do interiéru. Z odpadkových košů, důvěrně známých z pražských parků, je minibar, z vystouplého kanálu piedestal pro toho nejdůležitějšího, z nákupního vozíku kočárek pro plastová novorozeňata. Kýčovité, ale nepřehlédnutelné. A s trochou dekadence v žíle i vtipné.
Ale takové snad je i samotné léto. A má-li být báječné, tak proč ne zrovna s Michalem Vieweghem. Přes den k vodě chytat bronz a večer do Švanďáku na oddechovou Biomanželku.
Biomanželka
Švandovo divadlo
Báječné léto s Michalem Vieweghem
Režie: Dodo Gombár
Hrají: Filip Čapka, Kristýna Frejová, Petra Hřebíčková, Tomáš Pavelka
Hodnocení: 2 **