Fešák k pohledání, který tančí, zpívá, střílí, šermuje, láme dívčí srdce pouhým pohledem a do USA dorazil z Pyrenejského poloostrova, aniž by uměl anglicky i pozdravit – Antonio Banderas.
Už je tomu padesát let, co se v oblíbené turistické destinaci Španělsku narodil José Antonio Domínguez Banderas. Původně se chtěl stát profesionálním fotbalistou, jenže když si ve čtrnácti zlomil nohu, jeho sny a zeleném trávníku a dvaadvaceti hráčích honících kulatý nesmysl se nadobro rozplynuly. Proto začal pokukovat po herectví, které také začal studovat.
Svoji kariéru začal v různých divadelních společnostech, přestěhoval se do Madridu, kde se stal členem hereckého ansáblu prestižního Národního divadla. Před kamerou se objevil nejprve v tuzemských snímcích režiséra Pedra Almodóvara, přičemž po snímku Spoutej mě! si mladého Antonia všiml i Holywood.
Pozvánka do prvního filmu americké produkce na sebe nenechala dlouho čekat a horkokrevný španěl debutuje na americké půdě ve filmu s názvem Králové mamba, ve kterém ztvárnil roli kubánského obchodníka. V době natáčení tohoto filmu neuměl Antonio ani slovo anglicky, tudíž se veškerý text musel učit foneticky. Jazykovou bariéru ale po svém usazení v Americe nadobro překonal.
Musel, protože jazykový handicap by mu zavřel otevírající se dveře do Holywoodu. Zakrátko už hrál v roce 1993 ve snímku Philadephia, kde si střihnul roli homosexuálního přítele Toma Hankse.
O rok později si začal brousit zuby na další snímek. Tento frazém je nasnadě, neboť do kin přišel snímek Interwiev s upírem, na které lákalo hned trio slavných jmen: Cruise, Pitt, Banderas. Scénář k tomuto filmu napsala sama autorka knižní předlohy Anne Riceová, známá to autorka fantasy textů především s upíří tematikou. Bohužel, ač film hodně zajímavý a kvalitní, hlavní roli v něm Antonio nehrál.
Otěže celého díla pevně třímal v rukou Brad Pitt coby mladý šlechtic, který se stal upírem a až potom zjistil, že nedokáže zabíjet. A pak pochopitelně Tom Cruise v roli hlavního záporáka upíra Lestrada, kterého zahrál vskutku skvěle. Sice v některých scénách jej museli vypodložit speciální plošinou, aby byl ve stejné nadmořské výšce jako jeho herečtí kolegové, ale nakonec obsazení právě jeho se ukázal jako dobrý tah. Antonio Banderas této dvojici spíš jen sekundoval, ovšem ve velice solidní roli upíra Armanda, který žije a vládne upírům pod Paříží.
Objevil se také na Broadwayi. Role vypravěče Che v muzikálu Evita mu přinesla možnost učinkovat po boku Madonny v jedné z jejích nejslavnějších rolí Evity Perónové, první dámy Argentiny.
Nabídka hlavní role se neodmítá, a proto rok po upírech přichází do kin snímek Desperado, který nadobro připojil toto ilegální povolání k Antoniově jménu. V režii Roberta Rodriqueze vznikl vysoce kvalitní snímek o pomstě a jednom velkém pouzdru na kytaru nadupaném zbraněmi různého kalibru. Role El Mariachio – potulného kytaristy, který poté, co mu zabili jeho milou, chce od života jediné – pořádně se pomstít. Což taky udělá a celý snímek na pomezí Mexika a Ameriky se proplétá akčními scénami vysokého kalibru, kde to olovem jen sviští.
A ke konci filmu se dokonce ukáže, že pouzdro na kytaru může obsahovat i slušný raketomet. V tomto snímku hrála také Salma Hayeková, která se postarala, aby mužské publikum nedýchalo i ve scénách, kdy se nestřílí. Jedna německá firma začala po úspěchu tohoto snímku vyrábět pouzdra na kytary jako úkryty na zbraně. Zákazník si dokonce na objednávku mohl zvolit, jakou střelnou zbraň chce do pouzdra ukrýt.
Velký úspěch, který tento snímek sklidil, se režisér rozhodl zopakovat v roce 2003, kdy do kin vtrhlo pokračování Tenkrát v Mexiku. Nepovedlo se. Rodriquez vytvořil takový guláš, že přes Banderasův šarm a kufr pistolí k tomu se v ději divák ztratil do deseti minut a pak už jen zmateně koukal na plátno, kde postavy pobíhaly sem a tam, občas po sobě stříleli a Antonio drnkal na kytaru. Světlým bodem celého díla nebyl tak ani rodilý Španěl, ale do vedlejší role tajemného zabijáka obsazený Johny Depp, který již v té době převedl svůj talent z pozice vedlejší role zastínit hlavního hrdinu, jako se to stalo v případě Pirátů z Karibiku.
Zahrál si také po boku Sylvestra Stalloneho, když ty dva spojil dohromady scénář bratrů Wachovských (Matrix), když představitel Ramba odložil luk, šípy a dlouhatánksý nůž a ztvárnil roli staršího úspěšného nájemného zabijáka, který chce se svým povoláním skončit, přičemž do jedné práce se mu připlete i mladý konkurent Banderas, jehož příčetnost se pohybuje hluboko pod bodem mrazu. Což mu šlo na jedničku, přičemž jeho kolega se zdál kolegům opět příliš gumový. Z lovce se stává kořist a ze Stalloneho je najednou ten hodný zabiják.
Krom pistolí si Antonio vyzkoušel i máchat mečem v roli Azima Ibn Fahlada, který s tlupou Vikingů putuje na sever, aby ochránili vesnici ohrožovanou tajemnými stvůrami. Snímek Vikingové z roku 1999 se v originále nazývá 13. válečník. Natočený byl podle románové předlohy Michaela Crichtona Eaters of the death (Pojídači mrtvých), který se také částečně chopil režie. Vznikl průměrný film, který sice měl od každého žánru trochu, ale nic nebylo dotažené do konce. Historické drama ani exkurs do života Vikingů to nebyl. Do kategorie fantasy také moc nespadá, neboť veškeré nadpřirozeno se vysvětlí velice rychle. Nejvíce z filmu dýchá atmosféra syrového hororu, která se skutečně povedla a divák se u některých scén docela bojí. Na to, kolik tento film stál (100 milionů dolarů), vznikl průměrný, díky strachu lehce nadprůměrný snímek, který si sice našel své oblíbence, ale nijak převratné to nebylo.
Naopak velmi úspěšný byl Antonio Banderas v animáku Shrek 2 a Shrek třetí, kde propůjčil svůj španělský přízvuk Kocourovi v botách a nutno podotknout, že kombinace těchto dvou sedí jako zadek na nočníku. Kocour scénáristicky od počátku zavání odérem žhavého španělského slunce a v této zemi narozený Banderas byl prostě jasná volba.
Trochu degradující pro herce takovéhoto formátu byla role v trilogii Spy Kids, kdy sice hrál vedlejší roli otce obou špionážních dětí, jenže film samotný raději ani nestojí za řeč.
Antonio Banderas se v současné době v tuzemsku zmiňuje docela často, jeho jméno zní povědomě, neboť se objeví ve dvojce kultovního Města hříchu Franka Millera. Nezbývá tedy než se těšit na další role, které ještě natočí.