Alois Nebel s tváří Miroslava Krobota: Nemám rád komerční filmy
Oldřich Mánert
25. 9. 2011
!Exkluzivní rozhovor!Filmová adaptace komiksu Alois Nebel pomalu ale jistě klepe na dveře kinosálů. Hlavní roli v tomto unikátním animovaném snímku si zahrál herecký matador Miroslav Krobot, který poskytl serveru Topzine.cz exkluzivní rozhovor.
Alois Nebel je specifický zejména využitím rotoskopie pro převedení klasicky nasnímaného záznamu do animované podoby. Byl pro vás, jako herce, tento styl natáčení odlišný od klasického hraného filmu?
Myslím si, že ne, nebyl tam žádný větší rozdíl. Pro herce je hlavně strašně zajímavé, jak to bude ve výsledku vypadat, protože stylizace je úplně jiná oproti standardnímu natáčení. Jediné specifikum spočívalo v tom, že jsme měli, kvůli snazšímu převedení do animované podoby, zvýrazněné vrásky a rysy. Při vlastním natáčení pro mne tedy byla jediná zvláštnost v tom, že moji herečtí partneři vypadali tak trochu divně.
V návaznosti na vaši předcházející odpověď, strávil jste hodně času v maskérně při těchto přípravách?
Zpočátku jsem trávil v maskérně více času, protože bylo potřeba doladit dle požadavků tvůrců mé líčení. Postupem času se z toho ale stala rutina, a líčení moc času nezabíralo.
Chcete se dozvědět více o autorovi komiksové předlohy Jaroslavu Rudišovi? Přečtěte si exkluzivní rozhovor
[vimeo]http://vimeo.com/25155505[/vimeo]
Stylem natočení se tedy jedná o klasicky natočený hraný film a až následně se převádí do animované podoby? Bylo nutné nějaké scény po jejich převedení do animované podoby přetáčet?
Ano. Od natočení hraného materiálu do finální podoby uplynulo téměř dva a čtvrt roku. Měli jsme to štěstí, že k žádným dotáčkám nedošlo. Hrubého natočeného materiálu bylo hodně, takže bylo z čeho vybírat.
Jak jste se k tomuto filmu dostal?
Byl jsem osloven tvůrci, a navíc jsem znal komiksovou předlohu, tedy pouze první díl, abych se přiznal. Mně se příběh Aloise Nebela hodně líbí ze dvou důvodů. Za prvé je to hodně silný osobní příběh hlavní postavy, za druhé má vyprávění širší politické a historické souvislosti – odsun, okupace, totalita – a je v něm také trocha naší historie skrz toho jednoho človíčka, který žije na Moravě v Sudetech. Hlavně mě tedy zaujaly tyto souvislosti.
Myslíte si, že toto téma bude srozumitelné i pro zahraniční publikum?
Myslím si, že ano. Film už koupila jedna silná produkční skupina z Německa, kterou to pochopitelně zajímá i vzhledem k historickým souvislostem. Já si myslím, že i kdyby diváci v zahraničí neznali tuto historii, tak příběh je sám o sobě pochopitelný.
Je pro vás zajímavější hrát v podobných filmech, které mají širší historické pozadí, nebo preferujete komerčnější filmy například od Filipa Renče apod.? (Miroslav Krobot hrál v jeho snímku Na vlastní nebezpečí – pozn. red.)
Já to tak nějak nerozlišuju, není to pro mne podstatné, spíš se vždycky musí jednat o dílo, které má alespoň nějakou šanci, aby z něj byl dobrý film s uměleckým přesahem. Já se moc nepouštím do spotřebnějších věcí, ty se mi moc nezamlouvají. Třeba nemám rád jejich styl humoru nebo některá klišé se mi nelíbí. Takže své filmy vybírám podle osobního žebříčku hodnot a mám velké štěstí, že můžu hrát v tom, co mě baví. Například Alois Nebel nebo snímek Dům, který se zde v Karlových Varech promítá, to jsou věci, které mě hodně zajímají. Jsou to vztahové filmy a mají také trochu humoru zkombinovaného i se smutnějšími pasážemi.
Alois Nebel
Animovaný/Drama
Česká republika, 2011, 80 minRežie: Tomáš Luňák
Hrají: Miroslav Krobot, Karel Roden, Václav Neužil ml., Tereza VoříškováPremiéra v ČR: 29. září 2011