Tradiční položkou v programu Švandova divadla se staly Scénické rozhovory s osobnostmi z různých odvětví. Tentokrát David Hrbek vyzpovídal Alici Nellis.
Režisérku Alici Nellis letos s Cenou Alfréda Radoka neuvidíme Zdroj: Zdeněk Tichý, ŠD
Známá režisérka přišla na podium s úsměvem a jak posléze přiznala, lehce nervózní. To však nebylo znát a sympatická Alice odpovídala na všechny dotazy velmi vtipně. David Hrbek rozdělil otázky do několika pracovních sfér a prostřednictvím setkání se diváci mohli dozvědět mnohé z tvorby režisérky přesahující filmový žánr.
Nominace na Cenu Alfréda Radoka
Alici Nellis zná česká populace především díky filmové režii (Mamas & Papas, Tajnosti, Perfect Days). Málokdo však ví, že opera, kterou režírovala, byla nominována na divadelní Cenu Alfréda Radoka.
S Davidem Hrbkem si povídali o tom, jak spolupráce s operou začala a jak se přesvědčila, že operní pěvci nejsou primadony a vytvořila si s nimi dobrý vztah.
„Dodnes se scházíme a vzpomínáme na zkoušení. Přirovnala bych to k syndromu těch lidí, co přežili.“
Operní inscenace Příšerné děti Philipa Glasse vznikla na základě výběru z několika oper, které měla Nellis k dispozici. Zkoušky probíhaly v bohnických prostorách, které v mrazech neposkytovaly žádnou záchranu. Přesto se všichni pokaždé oblékli do kostýmů a zkoušeli.
Dokonce tři z operních pěvců a pěvkyň točili na popud Nellis v bazénu, aby výtvarnou autenticitu dotáhli do perfektního konce.
Nezlomná Zuzana a párová terapie
Film Mamas & Papas řadíme mezi ty smutné, tragické, ale zlomové. Davida Hrbka zajímalo především obsazení hlavních rolí Zuzanou Bydžovskou (její postava přijde o dceru) a manžely Čapkovými (snaží se několik let o dítě).
Nellis se rozpovídala o charakteru Bydžovské. Řekla, že je pravdivá herečka a že emoce musí najít uvnitř sama sebe, aby se s nimi ztotožnila.
Alice Nellis spolu s Ivou Bittovou při natáčení Tajností Zdroj: youtube.com
Pro Bydžovskou jako matku muselo být natáčení těžké, protože ani nevěděla, co ji čeká. Původně si myslela, že bude hrát doktorku, která má problémy s manželem a nakonec skončí s mladým milencem. Proto se ani nedivila potápění, které ji v tom utvrzovalo.
Role nebyla jediná překážka, se kterou se Bydžovská musela vyrovnat. Nikdy předtím se nepotápěla a dokonce kvůli záběru překonala strach ze žraloků.
„Mnohem horší by bylo, kdybych obsadila Zuzanu Čapkovou s nějakým cizím mužem a oni se tam dali dohromady. Co pak chudáček Filípek.“
Do Mamas & Papas obsadila manželský pár Zuzanu a Filipa Čapkových. Ti si před kamerou prožili nejednu intimní scénu, a navíc o svých rolích nemohli mezi sebou mluvit.
Na otázku Davida Hrbka, zdali jim tento film neuškodil, měla Alice velmi jasnou odpověď. Mamas & Papas se točili formou improvizace, kdy herci znali pouze své postavy a jejich charakterové vlastnosti.
Nudíte se? Já se přiznám, že se občas nudím
Dalším projektem, o kterém se Alice Nellis zmínila, jsou výchovné koncerty s Českou filharmonií. Dělí se na tři sféry. Pro nejmenší děti bude koncert uvádět Pavel Liška. Jeho úkolem bude nejen zasvětit děti do hudby, ale především jim ukázat, že si s hudbou mohou naložit, jak sami chtějí. Mohou při tom tančit, kreslit, spát nebo jenom poslouchat.
Alice Nellis pohodlně usazena na barové židličce ve Studiu Švandova divadla
Na starší děti středních škol se chystá Jan Budař s taktikou kombinující emoce a mobilní telefony. Jakmile koncert skončí, vyzve přítomné teenagery, aby vzali mobil a napsali těm, co milují, co cítí. Dospělí diváci se skládají vesměs ze zájemců o vážnou hudbu a s nimi bude rozmlouvat Marek Eben.
Na otázku z publika, co by si natočila, kdyby neměla svázané ruce, režisérka odpověděla, že si točí pokaždé, co chce. Otázka směřovala nejspíš na divácky neúspěšnou komedii Perfect Days s Ivanou Chýlkovou a Vojtou Kotkem.
Na divadle se před zfilmováním inscenace hrála sedm let a po všech chmurných tématech a temnějších filmech si Nellis ráda natočila komedii, o které tvrdí, že v sobě vážné téma nese.
Sympatická režisérka sršela humorem a dobrou náladou
Balancování mezi divadlem a filmem má Nellis v oblibě. Přiznala, že se tím vyvaruje stereotypu a rutině. Rozdíl v režii vidí především v důvěře k hercům.
U filmu má vše pod kontrolou, ale na divadle je to především herec, který je poslední na jevišti, a může vše ovlivnit. Především tato zkušenost ji učí důvěře k hercům také při filmové režii.
Scénické rozhovory
Studio Švandova divadla
Moderátor: David Hrbek
Příští hosté:
29. března – Vladimír Hanzel
20. dubna – Jiří Pavlica