Na první pohled se může zdát, že 90. léta už nemají v módě co nabídnout. Žádný styl nebyl dominantní. V nedohlednu byl i jasný charakteristický prvek. 90. léta přinesla mnohoznačnost a nejednotnost. Vlivů a podnětů přicházelo do módy tolik, že se zvýšil zájem o módní návrháře co ohromí, oslní a šokují, ale hlavně se zrodil kult topmodelek.
Donna Karan, kolekce zima 1999, Zdroj: style.com
Procházel-li se po mole známý čtyřlístek (Linda Evangelista, Cindy Crawford, Claudia Schiffer a Naomi Campbell), znamenalo to, že se zaručeně jedná o módu haute couture (Linda Evangelista kdysi pronesla dnes už slavnou větu, že za méně než deset tisíc dolarů ani nevstane z postele). Z modelek se náhle stávají celebrity s vysokými honoráři, hvězdnými manýry a absolutní ztrátou soukromí. To, co se v 90. letech objevovalo jen výjimečně, se po roce 2000 stalo pravidlem. Celebrity bez příčiny začaly růst jako houby po dešti. Nic moc neumějí, ale všude je jich plno. Pro supermodelky 90. let platilo ale několik pravidel, která jsou už dnes pasé. Supermodelkou mohla být žena velmi krásná a velmi štíhlá s něčím navíc, kvůli čemu se staly nezapomenutelnými.
Prada, kolekce zima 1999, Zdroj: style.com
Kult supermodelek
Dnes je supermodelka každá třetí, výrazná štíhlost ještě více zprůsvitněla, věk se rapidně snížil a krása zuniverzálněla. Až na pár výjimek se z modelek stala jen ramínka na šaty, na kterých nejlépe vyniknou modely slavných návrhářů. V 90. letech bylo pro kosmetické firmy prestižní záležitostí získat topmodelku pro svou kampaň. Dnes se tváří známých značek stávají herečky, zpěvačky a další umělci. 90. léta byla první a zároveň poslední érou supermodelek. Kromě všudypřítomného čtyřlístku nejde vynechat taková jména jako Christy Turlington, Evu Herzigovou, Kate Moss nebo Gisele Bündchen.
Londýnský návrhář Tristan Webber, Zdroj: style.com
Módní alternativa
V polovině 80. let se ve Washingtonu zrodil grunge, pohybující se na pomezí hardrocku a alternativního rocku. Po smrti Kurta Cobaina v roce 1994 začíná žánr pohasínat a s ním mizí i typický styl oblékání, mezi jehož hlavní znaky patřila obliba starého oblečení, flanelových kostkovaných košil, roztrhaných džínů a tenisek Converse. Z největších plamenů grunge se stal jen jeden z mnoha alternativních žánrů. I denim ztratil na čas dech. Firma Levis musela v Americe dokonce zavřít dvanáct továren. Naštěstí měl nezájem jepičí život a brzy začaly zisky Levis, Lee, Diesel či Guess opět strmě stoupat.
Martin Margiela, kolekce jaro 2006, Zdroj: style.com
Ekologický návrhář
Ekologie začíná pomalu nabývat na síle a ekologické materiály pozvolna prosakují i do módy. Takový Belgičan Martin Margiela užívá výhradně recyklované textilie. Nikdy nechtěl být mediálně známý, toužil jen po správném pochopení svojí tvorby. Módu odmítá vnímat jako nablýskanou povrchnost. Snaží se hlavně tvořit pro potěšení ducha.
Kolekce jaro 2000 Alexander McQueen, modelka Kate Moss, Zdroj: style.com
Talent z Velké Británie
Brit Alexander McQueen už v 16 letech věděl naprosto jistě, že se chce stát návrhářem. A po studiích na prestižní St. Martine´s School of Art and Design se se svými provokativními kolekcemi rychle vypracoval k módě haute couture. V letech 1996, 1997, 2001 a 2003 získal ocenění nejlepší britský návrhář roku. Svými složitými, šokujícími, nákladnými a velmi často nenositelnými, ale zároveň okouzlujícími, kreativními a dokonale propracovanými modely si vydobyl pozici jednoho z nejrespektovanějších a nejnadanějších návrhářů 90. let.
Blanka Matragi, Zdroj: stylehive.com
Luxus hedvábí
Blanka Matragi, Zdroj: stylehive.com
Blanka Matragi se sice stala jednou z nejznámějších módních návrhářek ve střední Evropě už koncem 70. let, světové popularitě se jí ale dostalo až díky bohaté klientele ze zemí Perského zálivu. A v 90. letech, díky naprosté odlišnosti od návrhářů působících v českém módním průmyslu, zaplnila svoji tvorbou chybějící místo i zde. Její pohádkové šaty se vyznačují originálními výšivkami a ručně malovaným hedvábím, na kterém si pohrává s barvami s takovou lehkostí, s jakou její šaty nosí modelky a majitelky těchto pokladů. Zatímco většina z nás si s těžkostí v srdci může, při pohledu na tyto skvosty, jenom příjemně snít.
Blanka Matragi, Zdroj: stylehive.com
Marc Jacobs
Kolekce Marca Jacobse jaro 1999, modelka Gisele Bundchen, Zdroj: style.com
Tento americký návrhář svou první kolekci předvedl už v roce 1986 a o rok později získal ocenění Nový módní talent společnosti CFDA (Koncil amerických módních návrhářů) a toto ocenění navíc získal jako nejmladší návrhář v historii módy, ale opravdovou proslulost si vydobyl až v roce 1997, kdy své návrhy propojil s uměním Louise Vuittona. Jeho modely se vždy vyznačovaly čistou až strohou linií a nechutí experimentovat s příliš pestrými barvami. Často si vystačí s bílou, černou a odstíny béžové a šedé. V jeho modelech je však cosi zneklidňujícího. Snad je to jeho schopností vytvořit i ze sebemenších detailů důležitý aspekt modelu a možná je to něčím úplně jiným.
Blanka Matragi, Zdroj: stylehive.com
90. léta jsou plná slavných jmen návrhářů, kteří dávají možnost vybrat si svůj jedinečný styl. Už žádný diktát módy. Tohle je in a v tomhle zase raději nechodit ani s odpadky. Nic takového. Každý si najde to své. Volnost, svoboda nejen s pádem komunismu. Bohužel to nevydrželo příliš dlouho. Současnost je plná dělení společnosti, povrchnosti a módního diktátu, rozdělujícího na ty, co jsou in (rozuměj oběti módy) a na ty, co jsou out (rozměj módní ztroskotance nebo jedince s vlastním stylem). Trefně tohle zlatavé pozlátko vystihl Václav Dušek: „Móda je kolísání mezi touhou nosit to, co všechny ostatní, a touhou nosit něco, co nemá žádná jiná“.