Sedmdesátá léta pokračovala tam, kde šedesátá skončila. Rozvíjela načaté módní styly, ale kromě punkerů toho moc nového nepřinesla. Květinové děti a s nimi spjatý etno styl, boty na platformě, záplava džínoviny, barev a výšivek, to byl začátek sedmdesátých let. Bez nadsázky by se dalo říct, takové lehké vykrádaní let šedesátých.
Shaggy styl v podání Ashtona Kutchera, Zdroj: allposters.com
Shaggy styl
Vzdušné, lehce střapaté delší sestřihy s ofinou sčesanou na pravou či levou stranu, to je tzv. shaggy styl, přetrvávající v pánských účesech s menšími obměnami dodnes. Dámské účesy jsou celá sedmdesátá léta proložena dlouhými vlasy, které nahrávají experimentování. Zelenou mají všemožné variace drdolů, copů, culíků, ale i jen zvlněných rozpuštěných vlasů, ve kterých hrají důležitou roli barevně i velikostí nápadné mašle, stuhy, šátky, čelenky, spony, ale i živé či umělé květy. Ve výčtu účesů nesmí chybět tolik oblíbená mikáda s nezbytnou ofinou a čelenkou.
Krátká verze Shaggy stylu, Zdroj: mensfashion.about.com
Další variace na Shaggy styl, Zdroj: mensfashion.about.com
Hot pants a džínovina
V doplňcích se stále objevují boty na platformě, korále, náramky, mohutné prsteny, výšivky, květiny, šátky, změna však nastává u slunečních brýlí. Platí heslo čím větší, tím lepší. Silnější obroučky a velká skla brýlí hrají prim. Co se týče oblečení, stále se minisukně těší neklesající popularitě, i když ve druhé polovině sedmdesátých let se začínají sukně opět prodlužovat a hitem se stává áčkový střih s délkou na kolena.
Z dílny Mary Quantové vyšly tou dobou hot pants, které sice šílenství předešlé minisukně nepředčily, ale i tak si své místo na stupních vítězů na nějaký čas rezervovaly. Koneckonců předešlou sezónu byly opět v kurzu, i když v sedmdesátých letech byly tyhle kraťoučké šortky doplňovány buď vysokými šněrovacími kozačkami, nebo přes ně povlávaly volné dlouhé sukně zapnuté jen na dva horní knoflíky, aby daly vyniknout minišortkám. V materiálech nastala nadvláda džínoviny. Největší zisk v polovině 70. let přinesly džíny značce Calvin Klein, ale z drsné bavlny, tedy džínoviny, se šily i košile, vesty, saka, kabáty, pásky, boty, klobouky, … Jediné, na čem džínovina neulpěla, bylo snad jen spodní prádlo.
Současné pojetí Hot pants, Zdroj: weardrobe.com
Etno styl
Hippies propagovali etnomódu a její některé prvky převzaly i jiné styly, ale i módní návrháři heute couture, například korálkové či vyšívané aplikace na oblečení, velké květinové vzory, batiku, ale i pověstnou papouščí barevnost pramenící zřejmě z LSD. I když i současné celebrity leckdy volí styl každý pes jiná ves. Jenže překombinovanost a přílišná barevnost je spíš známkou ztráty vkusu nebo barvosleposti než úchvatného outfitu.
Současně s etno stylem se začal rozvíjet i romantický retro styl, který čerpal hlavně z třicátých a čtyřicátých let. Proto se na scéně objevují šaty maxi délky, květinových vzorů s řasením či lemováním a s tunýlkem v pase nebo koženým, pleteným či háčkovaným páskem. Západní Evropa prahla po přírodních látkách, jako len, žerzej, šifon, satén, hedvábí, lehké úplety, bavlna, … Zatímco v Československu byla sháňka po lurexu, krimplenu a podobných neodolatelných materiálech. Vlivem tehdejšího režimu se k nám navíc módní trendy dostávaly se zpožděním nebo naši zem minuly úplně, bohužel.
Co bylo možné najít v obchodě Sex, Zdroj: stajl.sk
Vivienne Westwood
Rokem 1970 zahájila milovnice punku a výstřednosti provoz svého butiku s názvem Let it Rock v Londýně na Kings Road 430. Inspiraci hledala v nejrůznějších punkových klubech a barech. Tehdy se obchod zaměřoval na rockovou módu, kde bylo k dostání originální kožené oblečení vyzdobené řetězy, zipy, tričky se slogany nebo pornografickými obrázky. O čtyři roky později byl obchod přejmenován na Sex a hlavní tvorbou se stalo oblečení, které dosud bylo uzavřeno ve fetiš a SM scéně. A tak vznikla v podání Vivienne Westwood tzv. antimóda. Čerpala ze všeho, co bylo všeobecně společností považováno za nevkusné a dekadentní, fetišistické oblečení, potrhaná trička a džíny spojené spínacími špendlíky a doplněné o nášivky a placky, které měly za úkol co nejvíce šokovat své okolí. A nedlouho poté, co začala oblékat kapelu Sex Pistols se jméno Vivienne Westwood nesmazatelně zapsalo do historie módy. Důkazem, že tato nekonvenční Britka umí navrhnout šaty, které si budete pamatovat ne proto, že vás znechutí, ale proto, že vám vyrazí dech, jsou svatební šaty, jež si oblékla S. J. Parker ve filmu Sex ve městě.
Punk móda, Zdroj: media.onsugar.com
Sophia Loren, Zdroj: p0ach.com
Inspirace filmová
Filmová tvorba sedmdesátých let spustila touhu po napodobování svých oblíbených hrdinů filmy jako Horečka sobotní noci nebo Hair, ale i třeba počátek šílenství zvané Star Wars, i když tenhle výstřelek patří do trochu jiné kategorie. Televizní seriál Charlieho andílci proslavil herečku Farrah Fawcettovou, jejíž účes požadovala každá třetí žena po své kadeřnici, čehož některé kosmetické firmy okamžitě využily k propagaci svých výrobků.
Zato italské herečky Sophia Loren nebo Claudia Cardinale byly fenoménem už od konce padesátých let a mezi další sex symboly té doby patřily například Ornella Muti, Jane Fonda, Catherine Deneuve, z řad herců to byli bezesporu Alain Delon, Jean-Paul Belmondo, Robert Redford nebo Paul Newman. Ať už se ženy snažily napodobit své filmové idoly, nebo toužily být obdivovány za vlastní kreativitu, nikdy se nevypaří pravdivost citátu amerického spisovatele Ambrose Bierce: „Dámská móda byla vždy tou nejnákladnější obalovou technikou“.
Svatební šaty od Vivienne Westwood, Zdroj: pigtailsrock.bogspot.com