6 zajímavostí o Christopheru Nolanovi. Slavný režisér nedůvěřuje moderním technologiím
Vendula Kadlecová
15. 11. 2014
Když Christopher v sedmi letech propadl Star Wars a se svým bratrem natočil ve stejném duchu pár filmů, chtěl se jen o kousek přiblížit k velkým jménům herecké branže. Dnes sní malí kluci po celém světě o tom, že budou jednou jako on.
Už během studia anglické literatury se Christopher Nolan věnoval natáčení krátkých studentských filmů, nejznámějším z nich je asi tříminutový surrealistický snímek Doodlebug, kde se v hlavní roli představil Jeremy Theobald. Ten se stal krátce nato i protagonistou v Nolanově prvním celovečerním filmu Following, který posbíral řadu cen a otevřel mu dveře do skutečného filmového světa. Přelom v kariéře přišel zároveň s přelomem tisíciletí a v roce 2000 spatřil světlo světa thriller Memento.
Slušně našlápnutou kariéru završil o pět let později, když vypustil první film o Batmanovi a bylo jasné, že se zrodila další režisérská legenda, která se na svých filmech podílí i scenáristicky. Kromě Počátku a Insomnie tak natočil pokračování Batmanových příběhů ve snímcích Temný rytíř a Temný rytíř povstal, které patří k perlám Nolanova umění. Od 6. listopadu navíc můžete v kinech vidět jeho nejnovější sci-fi Interstellar s Matthew McConaugheyem a Anne Hathaway v hlavní roli.
1. Své filmy nikdy nepřetáčí
Nolan si rád zakládá na tom, že co jednou natočí, tak to tak i zůstane. Ještě nikdy se nerozhodl dodatečně přetáčet některé své scény, naopak rád pracuje jen s tím, co má k dispozici. „Přepisování příběhu v mém případě probíhá až samotnou editací. Radikální stříhání zbytečných scén nebo vynechávání výplňkových dialogů, to je ten pravý klíč k úspěchu,“ je přesvědčen režisér.
2. Rád se obléká ve stylu internátních škol
Při jednom z rozhovorů reportér trefně poznamenal, že zatímco většina jeho režisérských kolegů nosí pohodlné mikiny a baseballovou čepici, Nolan vypadá ve své nažehlené košili a saku pokaždé jako ze škatulky. Podle slov samotného režiséra jde ale jen o zakořeněný zvyk z dětství.
„Navštěvoval jsem internátní školy a tam byly povinné uniformy, tak už jsem u toho stylu asi podvědomě zůstal. Kromě toho, při natáčení Mementa jsem chtěl zvednout pytel s pískem a všichni na mě křičeli, že jsou tady na to jiní lidé. Ať se snažím sebevíc, zkrátka mě nikdy nenechají, abych si zašpinil ruce,“ směje se Nolan. „Proto jsem se rozhodl každý den na place obléct, jako bych měl strávit den v kanceláři. Je to tak jednodušší,“ dodává.
3. Je barvoslepý
Ale jen na červenou a zelenou. Není divu, že se vyhradil proti 3D technologii založené na principu právě těchto dvou barev, a své filmy tvrdohlavě před vlivem trojrozměrnosti chrání. „Vlastně jsem ještě nepotkal nikoho, kdo by měl 3D doopravdy rád. Pořád je dost lidí, kteří si radši zajdou na 2D film a odejdou zcela spokojení. Nechci točit filmy v jiném formátu jen proto, abych si za lístky do kina účtoval od diváků víc,“ mluví otevřeně o současném trendu v kinosálech.
4. Nemá rád potitulkové scény
Pokud jste jedni z těch, kteří v kinech zůstávají na sedačkách přikovaní i po rozsvícení a dychtivě čekají na sestřih nepovedených záběrů, u Nolana se vám to nejspíš nepovede. Ten se totiž k potitulkovým scénám staví jasně: „Opravdové filmy by nic takového mít neměly.“
5. Masakr Temného rytíře ho zdrtil
Když se před dvěma lety chystal na plátna díl Temný rytíř povstal, nikoho nenapadlo, že bude jeho návrat temný i v řadách obyčejných lidí. Při premiéře v Coloradu přišlo vinou šíleného střelce o život dvanáct lidí, což vyvolalo po celém světě poprask a mělo za následek stažení propagačních materiálů či odsunutí promítání v ostatních zemích.
Sám Nolan byl touto zprávou zasažen a pozůstalým rodinám vyjádřil soustrast. Zároveň však nedokázal jako většina ostatních lidí pochopit, proč k hrůznému incidentu došlo. „Kinosály jsou pro mě jako domov, nemůžu uvěřit, že někdo tak nevinné a nadějné místo zničí takovým nesnesitelně divokým způsobem,“ kroutí hlavou režisér.
6. Věří realitě, ne počítačům
Nolan je ve světě filmu pověstný tím, jak málo spoléhá na nejrůznější vymoženosti, a proto asi nikoho nepřekvapí, že není ani fanouškem počítačové animace. Všechno, co dokáže nahradit něčím skutečným, nakonec ve filmu použije. Při natáčení Batmana se dokonce snažil na závěrečnou scénu nachytat desítky netopýrů, kteří v houfu poletí záběrem.
Protože se ale netopýři nedají vycvičit tak snadno jako jiná filmová zvířata, musel si režisér poradit jinak. Nakonec alespoň nabodl na tyč mrtvého netopýra a předvedl s ním pohyby, jak by podle něj při animaci měly správně vypadat. Jedno se tedy Nolanovi rozhodně upřít nedá. Ať už točí sebevíc neuvěřitelné snímky, nikdy neztrácí kontakt s realitou.