Znovu listujeme oblíbenými filmy slavných herců. Tentokrát svou pětici sestavil Elijah Wood, herec známý především svou rolí Froda Pytlíka v sáze Pán prstenů.
Elijah Wood v seriálu Wilfred
Elijah Wood se narodil v roce 1981 a už ve svých devíti letech dostal první roli. Jednalo se o Návrat do budoucnosti II, kde měl malou roličku. Ovšem od té doby už začal plně pracovat na své herecké kariéře. Od roku 1999 začal pracovat na trilogii Pán prstenů, kde dostal roli Froda Pytlíka. V roce 2003 měl premiéru poslední ze tří filmů a zdálo se, že už ho v této roli neuvidíme. Nicméně v roce 2012 se Frodo vrátil, tentokrát v trilogii Hobit.
Americký herec se objevil ve filmech, jako je Věčný svit neposkvrněné mysli, Sin City – Město hříchu, Paříží, miluji tě nebo Hooligans. V jeho kariéře má však prostor i dabování, svůj hlas propůjčil do snímku Happy Feet. V roce 2005 dokonce rozjel vlastní nahrávací společnost Simian Records a krom produkování se věnoval i dráze DJe.
V jeho výběru pěti oblíbených filmů najdeme těžká témata, která se týkají vražd, boje o přežití či čistého rozumu.
Elijah Wood. Zdroj: distributor filmu
Harvey (1950)
Tento snímek je filmovou adaptací stejnojmenné divadelní hry autorky Mary Chase. Režíroval ho Henry Koster. V hlavní roli Elwooda Dowda, alkoholika, jehož nejlepším přítelem je obrovský králík Harvey, můžeme vidět Jimmyho Stewarta. Sestra Elwooda (Josephine Hull) se rozhodne svého bratra poslat do psychiatrické léčebny. Tam se ovšem díky Elwoodovi a jeho neviditelnému kamarádovi králíkovi začnou dít zvláštní a komické scénky.
Josephine Hull si za svou roli Vety Louise Simmonsové, sestry Elwooda, vysloužila Oscara za nejlepší herečku ve vedlejší roli. Sám Jimmy Stewart prohlásil, že její role byla ve filmu nejtěžší – protože tak trochu věřila a zároveň nevěřila ve velkého neviditelného králíka.
„Je to jeden z mých nejoblíbenějších filmů,“ prohlásil Elijah Wood. „Viděl jsem ho, když jsem byl malý. Nejvíc mě oslovil výkon Jimmyho Stewarta a kouzlo jeho postavy. Viděl jsem ho několikrát a miluju ho, pokaždé když ho vidím, si z něj odnesu něco jiného. Myslím, že je to takový ten film, který je založený hlavně na interpretaci diváka. Můžete se například pustit do debaty o tom, že Elwood je ožrala a Harvey je interpretací jeho zlozvyku. Nebo můžete říct, že je to člověk, který to vzdal s realitou, teď je šťastnější a Harvey je toho obrazem. Tento film je nádherný a lidský, a i když jsou všichni okolo Elwooda rozumnější než on, něco na něm je takové osvícené.“
Delikatesy (1991)
Francouzský snímek dvojice režisérů Jeana-Pierra Jeuneta a Marca Cara je zasazený do post-apokalyptické Francie, přesně řečeno do jednoho činžáku. V něm se nachází také řeznictví, které vede jistý Clapet (Jean-Claude Dreyfus). A ačkoli je všude okolo nedostatek všeho, toto řeznictví má občas plné chladničky masa. To si místní spojují s mizením osob. Jednoho dne do činžáku přijde bývalý klaun Louison (Dominique Pinon). Má nahradit bývalého nájemníka, který shodou okolností také zmizel, a Clapetovi se nováček vůbec nelíbí. Obzvlášť když se mu zaplétá s dcerou.
Film vyhrál mnoho cen z evropských ocenění, jako jsou César Awards, European Film Awards, Fantasporo nebo Sitges. Na Tokijském mezinárodním filmovém festival vyhrál Gold Award. Získal také nominace na cenách BAFTA.
„Jean-Pierre Jeunet je filmař, kterého sleduji celou jeho kariéru. Je velice osobitý. Tento film je mým nejoblíbenějším od něj,“ vysvětluje Wood. „Je to skvělá komedie, má bizarní postavy. Svět je divný, nedokážeme se s ním ztotožnit. Je to vtipné a je to temné. Když jsem ho viděl poprvé, pomyslel jsem si, že jsem nikdy nic takového neviděl.“
Leon (1994)
Do života nájemného vraha Jeana Rena vstoupí dvanáctiletá dívka Mathilda, které vyvraždili rodinu. Dívka se stane vrahovou chráněnkyní a rozhodne se, že svou rodinu nemilosrdně pomstí.
Mathildu si zde zahrála Natalie Portman, pro kterou to byl filmový debut. Dále můžeme ve filmu vidět Garyho Oldmana, který ztvárnil zkorumpovaného a nepříčetného agenta DEA, a který nechal vyvraždit rodinu malé Mathildy. Autorem tohoto snímku je Luc Besson, scenárista a režisér, který vytvořil filmy jako Pátý element nebo Taxi. Léon byl nominovaný na několik César Awards, v českém prostředí získal Českého lva za Nejlepší zahraniční film.
„Ve Státech je film známý jako Profesionál, ale to je špatně. Jmenuje se Léon. Je to tak zvláštní, dřív jsem byl zvyklý mu říkat Profesionál, ale pak jsem na něj dostal takový mezinárodní pohled,“ říká Elijah Wood. „Film je celkově takový mezinárodní, už jen tím, kdo hraje hlavní roli, nebo tím, jak je celkově udělaný. Ukazuje neuvěřitelný vztah mezi chladnokrevným zabijákem a malou dívenkou. Je to efektní a silné.“
Lovcova noc (1955)
Robert Mitchum v roli okouzlujícího reverenda Harryho Powella, sériového vraha. Film je založen na skutečné události a vznikal podle stejnojmenné novely. Příběh inspiroval Harry Powers, muž, který byl v roce 1932 odsouzen a oběšen za vraždy dvou vdov a tří dětí v Západní Virginii.
„Tento film mi doporučila žena Petera Jacksona, Fran Walsh,“ vzpomíná Wood. „Nikdy jsem nic podobného neviděl, protože je to film noir umístěný na Jihu. Příběh je o rodině, kterou terorizuje podvodník a vrah. Robert Mitchum byl neuvěřitelný herec – tady se ukazuje jako úžasný manipulátor. A také je tu slavný motiv toho, že má tetování na článcích prstů „Love“ a „Hate“, což se stalo jakýmsi ústředním bodem filmu. Má to také neuvěřitelné provedení – všechno v černobílé, tvrdé stíny a siluety kolem řeky. Je to nádherný film. Jen jak o něm mluvím, hned bych si ho pustil znovu.“
Battle Royale (2000)
Film o tom, jak japonský národ upadl a ponořil se do hluboké recese, natočil režisér Kindži Fukasaku. Vláda hledá ztracený respekt, a proto každý rok vybírá jednu třídu ze školy a posílá děti na odlehlé místo, kde musí bojovat o holý život. Vše je ovšem ukrýváno pod vznešeným názvem „školní reforma tisíciletí“.
„Je to můj oblíbený filmový žánrový film,“ vysvětluje Elijah Wood. „Možná trochu jako Hunger Games – nevím, jestli to tím nebylo inspirováno. Zkrátka poslední, kdo přežije, může místo opustit. Je to silný příběh, kde spolu soupeří lidskost a přežití, a o tom, co tyto věci znamenají. Úžasný film.“