Ari Folman patří mezi nejvýraznější izraelské režiséry. Jeho zatím nejnovější počin se jmenuje Futurologický kongres. Jaké jsou nejoblíbenější filmy tohoto režiséra?
Ari Folman. Zdroj: Aerofilms
Armacord
„Když jsem byl kluk, moje maminka řekla mně a mým sestrám, že neexistují žádní superhrdinové. Jenom Federico Fellini,“ řekl Ari Folman.
Režisér Federico Fellini v roce 1973 vydal autobiografický film Armacord. Snímek sleduje život v režisérově rodném městečku Rimini. Děj se odehrává na pozadí Itálie ve třicátých letech, kdy se k moci dostal Mussolini. Fellini vzpomíná na své dospívání, ke kterému patřila samozřejmě i první láska či první sexuální zážitky. Armacord je slůvko používané v italském regionu Romagna a znamená „Pamatuji si“. Film byl oceněn Oscarem za Nejlepší zahraniční film.
Armacord. Zdroj: distributor filmu
Jdi a dívej se
V prostředí Evropy během válečných let Folman vybírá i další snímek. Jdi a dívej se je snímek z roku 1985 režiséra Elema Klimova. Sleduje příběh čtrnáctiletého chlapce Fljory, s jehož dospíváním zamává druhá světová válka. Přidává se k běloruskému partyzánskému hnutí, zažívá hrůzy války a vyhlazování vesnic německými vojsky. Na konci příběhu už z chlapce zmizí všechny stopy po jakékoli dětské nevinnosti a je z něj lidská troska.
„Je to ten nejlepší protiválečný film, který byl kdy natočen. Bez debat,“ zhodnotil ho Folman.
Podivnější než ráj
Tento nízkorozpočtový snímek režiséra Jima Jarmusche z roku 1984 sleduje příběh Willieho, který žije v New Yorku a nerad vzpomíná na fakt, že ještě před pár lety se jmenoval Béla Molnár. Jeho rodina z Maďarska mu pošle zprávu, že ho navštíví sestřenice Eva, a Willie vůbec není rád, že mu něco bude připomínat domov. Když Eva pokračuje dál na své cestě do Clevelandu, Willie si uvědomí, kolik toho mají společného.
„Když jsem tento film viděl ještě jako student, věděl jsem, že rozpočet pro mě nikdy nebude problém. Jim Jarmusch je ztělesněním svobodného ducha ve filmovém průmyslu.“
Podivnější než ráj. Zdroj: distributor filmu
Montenegro
O tomto snímku Folman řekl jen jediné: „Tento srbský film upřímně miluji.“
Montenegro je film režiséra Dušana Makavejeva z roku 1981. Hlavní postavou je zde manželka švédského byznysmena, která se doma začíná nudit. Z jakéhosi rozmaru začne dělat podivné věci, jako například zapalovat povlečení. Po schůzce u psychiatra se ale jen hlouběji propadá do své frustrace. Když jednoho dne zmešká letadlo, aby mohla doprovázet svého manžela na cestách, přidá se ke skupince Srbů, kteří ji s sebou vezmou do jejich baru. Tam se žena seznámí s divokými rvačkami, striptýzem a zažije i vášnivý románek s mužem jménem Montenegro. Ráno si však uvědomí, že do tohoto světa nepatří, zabije Montenegra a vrátí se domů.
Příběh končí opět u rodinné večeře, završené lehkým ovocným desertem, který manželka okořenila ještě něčím speciálním – jedem. Závěrečná slova na obrazovce jsou vskutku poetická: Inspirováno skutečnými událostmi.
Brazil
Snímek Terryho Gilliama z roku 1985 s prvky sci-fi zasazený „někam do 20. století“. Na světě funguje dokonalý úřednický aparát a informační služba ví všechno o všech. Hlavním hrdinou je Sam, úředník, který má jistou protekci díky tomu, že jeho matka má poměr s šéfem informací. Nicméně, Sam se jednoho dne zamiluje do Jill, která není tak úplně svatoušek. Jejich vztah je poznamenaný Samovým strachem ze systému, vše se komplikuje a nakonec jsou oba zatčeni. Jill umírá přímo při zatčení a Sam je mučen.
„Miluji všechno, co Terry Gilliam reprezentuje jakožto filmový tvůrce. A tento film je skrz naskrz Terry Gilliam.“
Brazil. Zdroj: distributor filmu