127 hodin na DVD: Strhující příběh o amputaci ruky otvírákem na konzervy
Oldřich Mánert
24. 6. 2011
Příběh Arona Ralstona před několika lety obletěl svět. Jeho vůle přežít ho dohnala v extrémní situaci až k vlastnoruční amputaci ruky. Tento námět si vzal na starosti oscarový milionář z chatrče, Danny Boyle a slavil s ním úspěchy v kinech po celém světě. Nyní máme možnost tuto emocionální jízdu zhlédnou na DVD.
Film
Příběhů o neuvěřitelných lidských výkonech tváří v tvář nemilosrdné přírodě jsme mohli vidět v minulosti celou řadu. Pokud pomineme nepřeberné množství smyšlených příběhů vyprodukovaných čistě v hlavách scenáristů, zůstane nám několik krystalicky čistých lidských osudů založených na skutečných událostech. Před několika lety například Kevin Macdonald v polodokumentárním Pádu do ticha neuvěřitelným způsobem zrekonstruoval heroický boj o život jednoho z nejznámějších horolezců devadesátých let, Joe Simpsona.
Na podobné vlně se nese také příběh adrenalinového šílence Arona Ralstona, který před sedmi lety vyplňoval stránky předních světových médií. Podobný příběh samozřejmě nemohl ujít pozornosti Hollywoodu. Naštěstí se ke kormidlu 127 hodin dostal člověk z nejpovolanějších, britský milionář z chatrče Danny Boyle.
Aron Ralston. Outdoorový nadšenec programově odvrhávající většinu mezilidských vztahů. S nekonečnou důvěrou ve své schopnosti vyrazil v květnu roku 2003 do liduprázdného okolí kaňonu Blue John. O svém plánu nedal, jako obvykle, nikomu vědět. To se mu zanedlouho stalo osudným. Jeden špatný krok a s rukou uvězněnou pod tunovým kamenem mu nemilosrdně započal odpočet 127 hodin boje o holý život. O holý život a také o proměnu jeho duše.
Danny Boyle se už od prvních záběrů snaží zajímavými prostředky charakterizovat Ralstonovo odcizování od společnosti (osamocené přípravy na výpravu v kontrastu se zástupy lidí, ignorace v podstatě všech telefonátů apod.), které se postupně od osudné nehody ztrácí. V sérii záblesků, vzpomínek a halucinací se hlavní hrdina postupně mění, uvědomuje si své chyby a ač nerad, i svou závislost na ostatních lidech. Jeho proměna je pak dokonána jednou z nejemotivnějších scén za poslední roky, která mi v hlavě a v uších zůstane ještě hodně dlouho.
Všechen psychologický vývoj a syrové emoce obsažené v tomto příběhu by ale byly ničím bez dvou hlavních hrdinů celého filmu – Dannyho Boyla a Jamese Franca. Boyle opět praktikuje podobný filmařský styl jako ve svém Milionáři z chatrče. Z na první pohled statických scén tak těží obrovské množství adrenalinu a překvapivě také vizuální nádhery. Celý snímek je totiž sérií dvou extrémních protipólů – obrovských celků, které symbolizují absolutní osamění, a makro detailů, při kterých naopak sledujeme ty nejniternější pocity hlavního hrdiny.
V úvodu filmu se pak Boyle neobává ani několikanásobného dělení plátna a místy až videoklipového střihu na hudbu, která je mnohdy vybraná jako kontrast k daným scénám (závěr na skladbu Festival od Sigur Rós z hlavy jen tak nevyženete). Velmi zajímavá je také práce ze zvukovými kontrasty, kdy se několikrát dočkáme vypjaté scény, s místy až přehnaně agesivním zvukem, následované ostrým střihem a absolutním tichem. Po technické stránce tedy opět bez chybičky.
Celých 127 hodin bylo úchvatným zážitkem i v kinoverzi. Nevěříte? Přesvědčte se
S podobnou výbavou v zádech byl film jako dělaný pro herecký koncert Jamese Franca, který se zhostil hlavní role na výbornou. Neuplyne ani sekunda, kdy by divák neporozuměl jeho duševním pohnutkám a motivacím. Franco s přehledem a noblesou zvládá jemný přerod jeho postavy a v závěru si pak omotá svým herectvím celé divácké osazenstvo kolem prstu. S prostorem, který na plátně dostal, si předvedeným výkonem bezpodmínečně řekl minimálně o oscarovou nominaci.
Jedinou vadou na kráse tak bohužel zůstává samotný námět filmu. V půlhodinovém dokumentu nebo rozhovoru se samotným Ralstonem nuda určitě nehrozí. Při devadesáti minutách sledování se ale místy tempo zpomalí až za únosnou mez, kterou budou mít něktěří diváci problém akceptovat. Z mého pohledu je to ale spíše známka toho, že Boyle prostě a jednoduše nerad dělá kompromisy. Bez ohledu na to, jestli je film snesitelný pro řadového diváka nebo ne. Za to si zaslouží poklonu.
Po podobně laděném počinu s názvem Pohřben (jedna rakev a jeden Ryan Reynolds) je 127 hodin přeci jen o něco stylovější a vyladěnější podívanou. Neváhejte a nechte se na hodinu a půl uvěznit pod jeden zpropadený šutrák. Je totiž dost možné, že podobnou duševní proměnou, jakou si projde hlavní hrdina, absolvujete během sledování i vy.
DVD
Špičkový film by si zasloužil o něco povedenější uvedení na DVD trh. Po vložení disku do přehrávače nás čeká obligátní varování o tom, že kopírování filmů zabíjí. Pak už následuje vkusně provedené menu, které nás nasměruje buď k samotnému filmu, nebo do skromné bonusové sekce.
Vizuální a zvukové hrátky Dannyho Boylea jsou nám servírovány v prvotřídní kvalitě. Na trochu slušnějším zobrazovadle vás čeká zážitek plně srovnatelný s kinem. O to více zamrzí chudá bonusová sekce.
V ní na nás čeká informačně hodnotný, ale české titulky postrádající audiokomentář režiséra, scenáristy a producenta filmu, doplněný o sérii vystřižených scén. Ty zachraňují pochybnou reputaci bonusové sekce. Nejedná se totiž o obligátní střihačský odpad. Každá scéna funguje sama o sobě a plynule navazuje na výsledný sestřih uvedený v kinech. Alternativní konec pak nabídne téměř 15 minut filmového materiálu navíc, který místy sklouzává k patetičnosti, i přesto je ale více než zajímavý.
127 hodin (127 hours)
Dobrodružný / Životopisný / Drama / Thriller
USA / Velká Británie / 94 minutRežie: Danny Boyle
Hrají: James Franco, Cléménce Poésy, Amber Tamblyn, Kate Mara, Lizzy Caplan, Treat WilliamsZvuk: 5.1 (český, anglický, maďarský)
Titulky: české, anglické, bulharské, chorvatské, arabské, maďarské, hebrejské, slovinské
Bonusy: Vynechané scény, Komentář Dannyho Boylea, Christiana Colsona a Simona BeaufoyeHodnocení filmu: 5*****
Hodnocení DVD: 2**