Má holou hlavu, tetování po celém těle, brýle, které mají každé sklíčko jiného tvaru a barvy, a kočku o dvou obličejích. Jmenuje se Spider Jerusalem a je novinář. Pojďte se podívat, jak vypadá jeho práce v daleké budoucnosti.
Ilustrační foto. Foto: Daniel Husek, Topzine.cz
Novinařina byla, je a bude velmi specifickým zaměstnáním. Má svá pravidla, své postupy, své osobnosti. Jednou z nich je i Spider Jerusalem. Spider Jerusalem, o kterém už pět let není ani vidu, ani slechu.
Jenomže Spider, slavný novinář, který se po napsání knihy, jež se stala bestsellerem a vydělala mu spoustu peněz, uchýlil na zmíněných pět let pryč z Města do hor, má problém. A ten problém zní kontrakt. Kontrakt na knihu, kterou nenapsal a díky čemuž z něj vydavatel může u soudu sedřít kůži z těla. Je tak nucen, přes veškerou svou nevůli, vrátit se do Města a znovu začít s novinářskou praxí. A jelikož ve Městě se stále něco děje a Spider Jerusalem není jenom tak obyčejný novinář (mimo jiné je to i slušný magor), hned se vyskytne něco, o čem může napsat svou, po pěti letech nečinnosti první, reportáž.
Kupte si komiks Transmetropolitan za 355 Kč
Transmetropolitan je dílem komiksové scénáristické ikony Warrena Ellise. A jako takový se vyznačuje několika typickými prvky. Brutalitou, velmi černým humorem, perfektně vypointovanými situacemi a v tomto případě i kritikou (nejenom) soudobých témat, efektně servírovanou čtenáři pomocí novinářské společnosti.
Ennis se, stejně jako jeho hrdina, s ničím příliš nepáře, ale jeho myšlenky a styl psaní si i přes všechny zmíněné prvky uchovávají velký nadhled a zároveň se inteligentně strefují přímo do černého.
Svět Transmetropolitanu se v tomto prvním sborníku omezuje (kromě prvních pár stránek v horách), na seznámení čtenáře s Městem, gigantickou kosmopolitní metropolí, ve které žije neskutečné množství všemožných ras, většina osob nosí křiklavě barevné oblečení a účesy a ve které fetuje i počítač, který vám řídí domácnost. Toto prostředí skýtá nepřeberné množství různých zápletek, příběhů, sociálních témat a problémů, a vůbec všeho, na co si jenom vzpomenete.
Hlavní hrdina je vulgární, násilnický, potetovaný odshora až dolů, ale zároveň nesmírně inteligentní jedinec, který přes všechny své zápory je jedním z nejuznávanějších novinářů a ve svém světě de facto chodící legenda. Jeho sloupky jsou tvrdé, drsné, ale zároveň přesně vystihují situaci a trefují se přesně do černého. Při jejich psaní si nebere servítky, vyhrožuje, nadává, máchá okolo sebe pistolí (kterou sice v tomto sborníku ještě nemá, ale na níž později přijde řada) a nechá svou dvouobličejovou kočku močit na sluchátko. Zkrátka, zapadá do města jako klíč do zámku.
Toto všechno dává tvůrcům téměř naprostou tvůrčí volnost a možnost vyjadřovat se k různým problémům tehdejší, ale i naší doby. Od původního vydání v zahraničí již nějaký ten čas uplynul, ale problémy, o kterých se vyjadřují, jsou bohužel povětšinou stále aktuální. Ať už se jedná o přistěhovalce, osobní práva nebo rasismus.
O výtvarnou stránku se postaral Darick Robertson, který je jedním z těch kreslířů, jejichž styl nezaměníte s ničím jiným, a který dal světu Transmetropolitanu naprosto typický a odpovídající vizuál. Vizuál hýřící barvami a bizarními výjevy, díky kterým je celý komiks přesně tak správně absurdní a stylizovaný, a zároveň tak akorát realistický, jak má být.
Ennis s Robertsonem vytvořili dnes už téměř kultovní dílo, které si konečně našlo cestu i k nám. Rozhodně dejte Jerusalemovi šanci, protože jestli vám tento styl sedne, Transmetropolitan vás chytne a už nepustí. Tento první sborník funguje jako úvod, představení světa, aby jste se v druhém, nedávno vydaném, ničím nezdržovali a pořádně si to užili.
Název originálu: Transmetropolitan: Back on the street
Český název: Transmetropolitan 1: Zpátky v ulicích
Autor: Warren Ellis
Překlad: Jan Šmíd
Kresba: Darick Robertson
Počet stran: 144
Vydal: BB Art, Praha 2009
Hodnocení: ***** (90 %)