Menu
TOPZINE.cz
Apetit

RECENZE: Touha jménem Einodis zaujala zpěvem. Zbytek pokulhával

Redakce

Redakce

15. 10. 2013

Touha jménem Einodis je původní český komorní muzikál. Mecenášku umění baronku Sidonii Nádhernou v ní představují Marta Kubišová spolu s Anetou Langerovou. Zpěvačky svým výkonem nezklamaly, další složky muzikálu však již tolik nenadchly.

FOTO: Kubišová a Langerová

Martě Kubišové a Anetě Langerové to spolu nádherně ladí.
Zdroj: Marie Krbová

Sidonie Nádherná žila na zámku ve Vrchotových Janovicích v letech 1885–1942, než jí byl zámek zabaven německou nacistickou jednotkou SS. Do té doby zde organizovala bohatý kulturní život a setkávala se mimo jiné s malířem Maxem Švabinským, se spisovatelem a žurnalistou Karlem Krausem a s německy píšícím básníkem Rainerem Mariou Rilkem.

Děj muzikálu má snahu seznámit nás nejen s osobním životem Sidonie, ale i se všemi historickými souvislostmi. Nápad je to skvělý, provedení je však trochu zmatečné. Nepřišel-li divák na představení předem nabiflovaný vědomostmi, brzy se ztrácí.

Již první muž, který se objeví na scéně, uvádí publikum do rozpaků – Ondřej Novák jako Johannes. Herecky nezvládnutý vztah mezi ním a mladou Sidonií vůbec nenapoví, že se jedná o sourozence. Tuto informaci musíme vyposlechnout od sečtělejšího souseda.

Milan Hein v roli Karla Krause hereckou úroveň taktéž nepozvedá. Při zpívání logicky nerespektuje fráze a v recitativech dělá chyby při výslovnosti interpunkce.

Igor Orozovič hraje hned tři umělce – Rilkeho, Švabinského a Maxe Thuna. Je však možné, že se o jeho trojroli dozvíte až zpětně v programu.

FOTO: Touha jménem Einodis

Život s hraběnkou Sidonií nejednal v rukavičkách…

Za režijně nezvládnutý moment považuji výstup, kdy Orozovič zpívá a při tom obíhá divadelní sál. Na chvíli úplně zmizí, jeho hlas je však stále slyšet z reproduktorů. Divák se najednou nesoustředí na hercův zpěv a co je nejhorší, za touto schovávanou nevidí a snad ani nemůže vidět význam.

Co hlediště ovšem ocení bouřlivým potleskem, je zpěv Kubišové a Langerové. Spojení jejich hlasů v duetech je lahodou pro uši. Další plusový bod patří inscenaci za živou kapelu a to za hudební skupinu Karla Štolby nebo Petra Maláska.

Hezkým nápadem bylo oživení inscenace o projekci v podobě blízké hudebnímu klipu. I zde se ovšem provedení setkalo se zádrhelem – na plátně se přes video objevovaly stíny herců či rekvizit, které vizuální požitek značně rušily.

Texty písní působily kostrbatě. Když z úst noblesní osoby vzejde slovo jako „pošušňání“, divákovi se krabatí čelo. Píseň „Cigarety mě drží při životě“ taktéž vyznívá spíše jako reklama na nikotin nežli jako pravdivá zpověď životem zkoušené ženy.

Představení si lze užít plnými doušky, je-li vnímáno jako koncert. Milovník dobrého divadla si však na své nepřijde.

Touha jménem Einodis, divadlo Ungelt Praha, autoři: Marta Skarlandtová, Karel Štolba, režie: Pavel Ondruch, hrají: Marta Kubišová, Aneta Langerová, Ondřej Novák, Milan Hein, Igor Orozovič

Hodnocení: 50 %

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Touha jménem Einodis zaujala zpěvem. Zbytek pokulhával