Festival Letní shakespearovské slavnosti (LSS) dosáhl plnoletosti. Osmnáct let baví diváky v období divadelních prázdnin. Letošní žhavou novinkou je Richard III. v režii Martina Huby a hlavní představitelé, Jiří Langmajer a Klára Issová, se objevili na tradičních červeno-černých plakátech. Devět temných postav v černých kápích a s dlouhými plášti nastupují na jeviště. Vzezřením připomínají Ku-klux-klan nebo Smrtijedy z Harryho Pottera. S takovými dojmy začíná Richard III., novinka festivalu Letní shakespearovské slavnosti v režii Martina Huby.
Složitý děj s množstvím postav
Richard III. (Jiří Langmajer) začal na Pražském hradě osnovat své plány na převzetí moci a královského trůnu. Prvním krokem je smrt bratra Clarence (Kamil Halbich), který v tu dobu pobýval ve vězení a Richard mu slíbil přímluvu u krále.
„Království za koně.“
Dalším pak svatba s Lady Annou (Klára Issová). Té sice zabil manžela i tchána, a tak má silný důvod Richarda nenávidět, přesto podlehne jeho ohnivému pokušení a kouzlu uhrančivé osobnosti. Pro Richarda ale znamená pouze trofej.
Láska? Nikoliv, jenom čistá vypočítavost Zdroj: Viktor Kronbauer, Agentura Schok
Richard se všemi mistrně manipuluje díky masce, kterou před diváky v monolozích při spřádání plánů odkládá stranou. Richard začne postupně paranoidně vyvražďovat všechny důležité muže u dvora. Zabije jak Lady Annu, tak se neštítí odstranit dvě děti, následníky trůnu. Víc než chladnokrevného vraha jej ale režisér Huba vymodeloval jako obratného manipulátora úspěšně spřádajícího intriky.
Ve stínu velikána, Richarda III.
Jiří Langmajer se na Letních shakespearovských slavnostech objevil dvakrát, poprvé v roli Edgara v Králi Learovi pod režijním vedením Martina Huby a následně v roce 2003 se proslavil jako Hamlet. Patří ke zkušeným hercům a ztvárňuje často zločince, zhýralce či opilce.
Jmenuji se Richard a jsem anglický král
Bez Richarda III., krvavého vraha s čistýma rukama, se neobejde takřka jediná scéna. Přesně takové role jsou pro Langmajera jako stvořené, hlavní. Má v nich dostatek prostoru rozmáchnout se do precizní velikosti.
Jeho výraznost je ale zároveň i jeho prokletím. Jakmile se na scéně objeví, strhne na sebe takřka veškerou pozornost a ostatní se proti němu špatně prosazují. Jediný, komu se to podařilo, byl Karel Dobrý a na paty mu šlapala i Klára Issová.
David Suchařípa a Jan Teplý patří k politickým pletichářům
Potěšilo mě i obsazení Richardových pomocníků. Profesionálové a známé tváře z různých pražských divadel se sešli na jednom jevišti. Každý z nich je osobností, ale zároveň jejich spojení šlape jako hodinky. Velká výhoda Martina Huby jako režiséra tkví v tom, že si může ze široké české divadelní palety vybrat kohokoli.
Kamil Halbich – Švandovo divadlo
Jan Teplý – Divadlo pod Palmovkou
Marek Taclík – Činoherní klub
Daniel Bambas – Divadlo na Vinohradech
Ladislav Hampl – Divadlo Na zábradlí
Ivan Lupták – Divadlo Na zábradlí
Propracované kostýmy i strohá scéna
Kostýmy Milana Čorby jsou až na některé odchylky klasicky laděné do černo-bílé kombinace. Důležité postavy mají na sobě bílou barvu pro odlišení nebo jinou fintu podobnou modro-černé rozčepýřené paruce královny Alžběty (Simona Postlerová).
Politické pletichy královského dvora a Shakespearovy hry jsou charakteristické množstvím postav. V několika scénách se na jevišti objeví až devět postav, proto je důležité odlišit a uchvátit divákovu pozornost na některé z nich, jiné naopak upozadit. Navíc kostýmy Richardových pomocníků ozvláštňuje perlička v podobě černo-bílých tenisek stylu Converse.
V černé barvě zapadla do kostýmu také Richardova ortéza na levé noze podtrhující jeho zmrzačené tělo, takže Richard III. po celou dobu inscenace kulhá. Nedokazála však omezit plynulý a dynamický pohyb Langmajera po jevišti.
Teniska vévody z Buckinghamu a paruka královny Alžběty mluví za vše
Zpočátku se zdá scéna Jozefa Cillera prázdná, vystavěná z několika velkých panelů připomínajících Stonehenge s kamennou deskou – náhrobkem či trůnem – uprostřed. Zdála se mi až příliš syrová a účelová na královský dvůr. Na druhou stranu vydrží sestavena bez přestavby po celou dobu představení.
Herci využívají pletivo v pozadí ke šplhání nad hlavy diváků a nazmar nepadla ani lávka vysoko nad scénou. Navíc ve druhé polovině, kdy na Hrad padla tma, získala nasvícená scéna tu pravou shakespearovskou letní atmosféru.
Podtrženo, sečteno
Líbí se mi Shakespeare v klasickém provedení, ač s lehkými prvky moderních kostýmů. Dlouhé dialogy, které by mohly nejednoho diváka nudit, táhnou skvělé výkony a především herecké osobnosti zkušenostmi nabytými.
Na inscenaci můžeme vidět, že byla vytvořena s láskou a pečlivostí, a právě detaily jako moderní tenisky a nápady například zavraždění a následné odtažení Richardových pomocníků před zraky diváků tvoří z inscenace divadelní skvost.
Richard III.
Nejvyšší purkrabství, Pražský hrad (Jiřská 6, Praha 1)
Autor: William Shakespeare
Režie: Martin Huba
Hrají: Jiří Langmajer, Klára Issová, Simona Postlerová, Karel Dobrý, Eva Salzmannová, Radka Fidlerová, Marek Ronec, Kamil Halbich, Jan Teplý, Marek Taclík, David Suchařípa/Tomáš Pavelka, Daniel Bambas, Ladislav Hampl, Ivan Lupták a další
Hodnocení: 90 %