Menu
TOPZINE.cz
Divadelní hry, představení - novinky a recenze

RECENZE: Markéta Lazarová. Tragédie zlomila vaz Východočeskému divadlu

Kristýna Plešková

Kristýna Plešková

25. 12. 2011

FOTO: Markéta Lazarová (Petra Tenorová) a Mikoláš Kozlík (Radek Žák)Romantická tragédie Markéta Lazarová se objevila na prknech pardubického Východočeského divadla. Režisér Jiří Seydler ji zpracoval podle stejnojmenného díla Vladislava Vančury.

FOTO: Markéta Lazarová (Petra Tenorová) a Mikoláš Kozlík (Radek Žák)

Markéta toká s Mikolášem Zdroj: Radovan Šťastný, vcd.cz

Samo představení je hned zpočátku zmatené. Herci se vám míhají před očima a sami se snaží pochopit to, co hrají. Dobrá byla volba herců. Ale vzájemné milostné scény přesto vypadaly strojeně, křečovitě a divákovo oko nezaujaly.

Čtěte také: Váňa vyhrál Velkou divadelní pardubickou

Petra Tenorová, která si zahrála Markétu Lazarovou, odvedla dobrý výkon ve špatném představení. Radek Žák pak ztvárnil Mikoláše Kozlíka, který byl milencem a zároveň únoscem Markéty.

Jedna chyba za druhou

Moje nadšené očekávání vystřídalo hned po první scéně zděšení. Prvním špatným znamením bylo, že tvůrci neponechali tzv. vančurovský jazyk, což pokládám za hrubou urážku samotného díla.

FOTO: Šašek alias Václav Dušek

Šašek kritizuje zakázanou lásku Markéty a Mikoláše

Postava šaška jako rádoby vypravěče byla přebytečná a nesmyslná. Herecký výkon Václava Duška ale nebyl zas tak špatný. Nad srozumitelností scén zůstával divákům rozum stát a vložením další postavy se vytratila osobitost díla. Kdo četl Vančurův román a hledal zde spojitost s tímto velkým dílem naší literatury, neuspěl. Žádná nebyla.

Podívejte se: Zvoník Matky Boží není černobílé klišé

Dialogy a monology byly velice zdlouhavé. Namísto upoutání pozornosti, ji naprosto udolaly. Takže po několika scénách se diváci začali na sedačkách ošívat.

FOTO: hlavní postavy v poutech

Hlavní hrdinové v nedobrovolném spojení pout

Děj Markéty Lazarové je poměrně náročný. Odehrává se ve středověkých českých zemích nedaleko Mladé Boleslavi.
Markéta Lazarová má být zaslíbená Bohu a strávit život v bezpečí kláštera, ale namísto toho ji unese rodina loupežníka Kozlíka. Uprostřed nelítostné sebranky kupodivu nenachází jen ponížení, ale i lásku, pokoru a pokřivený, leč upřímný smysl pro čest.

Našly se i klady

Celkově se režisérovi na tomto představení povedlo jen málo věcí. Snažil se dodržet dějovou linii a i když ne vždy přesně, skoro se mu to povedlo.

Velice dobrou volbou byl Tomáš Kypta, který se postaral o kostýmy. Opravdu se mu povedly a v divácích budily dojem, že se nacházíme ve středověku. Rozestavění scény, o které se zasloužila Dana Hávová, pomohlo hercům neztratit se na jevišti. Kulisy byly jednoduché, ale věcné.

FOTO: Markéta Lazarová vedle otce

Markéta měla být zasvěcena Bohu a vykoupit tak svou rodinu

Herci se snažili vžít do svých rolí, ale nepovedlo se jim to. Bylo na nich znát, že se ztrácejí v textu a že sami nerozumí tomu, co divákům předkládají.

Mladičká herečka Petra Tonová zahrála Markétu Lazarovou s vervou a osobitostí, přesto ne dostatečně přesvědčivě. U některých scén si diváci nebyli jistí, zda jde o součást představení, nebo jen pouhý omyl.

Markéta Lazarová

Východočeské divadlo Pardubice

Autor: Vladislav Vančura

Režie: Jiří Seydler

Hráli: Petra Tenorová, Radek Žák, Václav Dušek, Josef Vrána, Romana Chvalová, Zdeněk Rumpík, Zdena Bittlová a další

Derniéra: květen 2011

Hodnocení: 30 %

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Markéta Lazarová. Tragédie zlomila vaz Východočeskému divadlu