Odysseus na čtvrtý den ovládl hlavní scénu Klicperova divadla. Francouzi pod vedením Iriny Brook, dcery světoznámého dramatika, zabavili, pobavili a místy i nadchli. Snažení bylo odměněno sporadickými ovacemi ve stoje.
Francouzi byli velmi energičtí Zdroj: Klicperovo divadlo
Francouzský soubor předvedl zpracování známého příběhu Odyssea. Napůl se pevně držel předlohy, napůl byl zasazen do kontextu doby, což dalo vzniknout mnoha dobrým vtipům a poznámkám. Jeviště se jen blyštilo energií a prohýbalo se pod miliony skvělých režijních nápadů.
I jednoduchá scéna s jednou lavičkou uprostřed dokázala být využita na sto procent. Francouzský soubor předvedl velkou orientaci v prostoru jeviště, využití každého centimetru plochy. Absence honosných a poutavých kulis se tak stala vedlejší. Francouzi dokázali i ze hry o jedné lavičce a čtyřech hercích udělat fascinující, poutavou a především nenudnou podívanou.
Irina Brook složila spoustu malých tvůrčích nápadů do jedné mozaiky. Každý krok byl pečlivě promyšlen, každá změna proběhla harmonicky. I rádoby drobné přeměny a pohyby byly pilovány s velkou precizností. Nikde nevznikl kolaps, každý herec věděl, kde má své místo. Při takovém množství interakcí je to obdivuhodné.
Epizodu s Kirké nemohla Irina Brook opomenout
Herci byli neskutečně dynamičtí a energičtí. Je to zvláštní, ale zvládali teatrálnost s brilantní přirozeností. Nejstarší člen týmu obdivuhodně zvládal fyzicky náročné situace. Herec, jež ztvárnil Odyssea, měl zase do vínku dáno hrát přirozeně.
Černošský herec ukazoval svůj nehasnoucí temperament a jeho výstupy byly jedny z nejvtipnějších. Ženská herečka bravurně dorovnávala své mužské herecké kolegy, přestože na ni byly kladeny vysoké nároky jakožto na jedinou ženu na jevišti.
Herci se převlékali za ledasco
Přechody měly absolutní návaznost a super rychlé převleky občas mozek diváka až nepobíral. Časté střídání scén, kostýmů a postav vůbec nepůsobilo zmateně. Menší scény byly složeny do celkového příběhu, který nepostrádal smysl a byl plně pochopitelný. Irina Brook hodně pracuje s divákem, jeho fantazií a schopností si věci domýšlet.
Přestože Francouzi hráli v cizím divadle, dokázali velmi zručně pracovat se světlem a hudbou, což rozhodně prospělo strohé scéně. Konverzační hra měla spád nejen díky dobré práci s technikou, nýbrž i díky nezdolné energii herců.
Vyčerpaní, ale nadšení herci
Obsahově nepřinesl francouzský Odysseus sice nic nového, ale rozhodně pobavil na velkém množství vložených vtipů. Scénář si pohrával s dvojznačností a dvojsečností jazyka. Velkou pochvalu je nutno udělit brilantnímu českému překladu, který plynul, tak jak měl a byl téměř bezchybný.
Hra Odysseus rozhodně příjemně vyplnila večer. Avšak malé zaváhání nastává v oblasti umělecké přínosnosti. Skvěle řešená inscenace pobaví a nadchne, avšak neosloví. Ve své podstatě jde o konverzační hru s vcelku plytkým scénářem. Nicméně francouzská besídka se výborně hodí na festival tohoto typu. Návštěvníci čtvrtého dne festivalu odcházeli vesměs velmi spokojeni.
Odyssea
V rámci mezinárodního festivalu Divadlo evropských regionů v Hradci Králové
Podle Homéra: I. Brook, J. C. Carriere a Compagnie I. Brook
Režie: Irina Brook
Hrají: Raphael Leguillon, Renato Giuliani, Tony Mpoudja, Ysmahane Yaqini
Hodnocení: 80 %